ח"כ ברכה: יש להגביר את האכיפה בתחום הסמים

הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול דנה ביום שני האחרון בסקירה השנתית של המשטרה לשנת 2013, במגמות המאפיינות את המאבק בסמים. בפתח הדיון אמר יושב ראש הוועדה, ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש) כי אין ספק שהאכיפה הוא אחד הרכיבים המשמעותיים במאבק בנגע הסמים.

2014-01-22_200120

בישיבה נמסר כי החוק החדש למאבק בחומרים מסכנים היה יעיל ביותר במאבק נגד סמי יממיות (המכונה "סם פיצוציות"). החוק פועל בשני מישורים מנהלי ופלילי. במישור המנהלי החוק מאפשר תפיסה של חומרים החשודים כמסכנים ומטיל את חובת ההוכחה למהות החומרים על מחזיקי החומרים. ברגע שהחומר מזוהה מבחינה כימית ניתן במהירות להגדירו כחומר אסור בהפצה. החוק החדש הביא לכך שבתוך ארבעה חודשים 50 חומרים נאסרו להפצה. היתרון בחוק הוא המידתיות שבו. מצד אחד עונש המאסר הוא 3 שנים לא כבד כמו העונש המוטל בפקודת הסמים המסוכנים. מאידךגיסא, התהליך לאיסור הפצת החומר הוא מהיר ואינו מצריך את הכנסתו המיידית לרשימת החומרים בפקודת החומרים המסוכנים.

ח"כ ברכה סיכם את הדיון ואמר כי בעיית הסמים אינה מקומית אלא בינלאומית, וציין כי הוועדה העבירה המלצות שונות שיועלו בדיון באו"ם בנושא המלחמה בסמים. עוד אמר כי מכיוון שידוע שהתפיסות מהוות רק 10% מהיקף הסמים המצויים בשוק, הרי ש"בעוד שיש לברך עליהן עדיין לא ברור מהו היקף השוק האמיתי וחשוב להמשיך ולהגביר את האכיפה בתחום המאבק בסמים".