חוק יו"ש הפך לחוק יוק; ח"כ עודה: חוק האפרטהייד נפל וגם הכיבוש עוד יפול

חוק תקנות יהודה ושומרון (הידוע בשם "חוק יו"ש) נפל אמש (שני) במליאת הכנסת, לאחר שחברי הכנסת של הרשימה המשותפת, מאזן גנאים מרע"מ וג'ידא רינאווי-זועבי ממרצ התנגדו להארכתו. בנוסף לכך, שני חברי רע"מ נעדרו מההצבעה. יצוין שסיעות מרצ, העבודה ויו"ר רע"מ, מנסור עבאס, תמכו בהצעת החוק האפרטהייד. הקואליציה הימנית ככל הנראה תנסה שוב להעביר את החוק בשבוע הבא.

חברי הכנסת של הרשימה המשותפת מוחאים כפיים במליאה, אמש, עם הפלת חוק יו"ש (צילום: הכנסת)

 

כמו כן, לא אושר הלילה מינויו של ח"כ מתן כהנא לשר הדתות. זאת, לאחר שראש הממשלה נפתלי בנט ביקש שההצבעה תהיה הבעת אמון בממשלה ולאחר שחברת סיעתו, עידית סילמן, הצביעה נגד המינוי – ולראשונה נגד הממשלה.

עם הפלת הצעת החוק צייץ יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש): "חוק האפרטהייד נפל וגם הכיבוש עוד יפול". גם ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) התייחסה לתוצאות ההצבעה: "נפל חוק הסיפוח והאפרטהייד אך נשארה המשימה העיקרית  – להפיל את הכיבוש והממשלה שמעמיקה אותו". עוד הדגישה "לצערנו הכיבוש לא יסתיים מחר בבוקר אבל זה היה רגע חשוב: לחשוף את מי שדיברו גבוהה גבוהה על המאבק נגד הכיבוש, והצביעו בעדו, ואלה שברחו ולא העזו להתנגד לאפרטהייד".

בדיון שנערך במליאת הכנסת בטרם ההצבעה אמר ח"כ עודה: "הסוגייה הפלסטינית היא זו שבעיקר מונעת יציבות בתוך מדינת ישראל, אם זה בפגיעה בדמוקרטיה, אם זה בחוסר צדק חברתי. בפני מדינת ישראל ניצבות שתי אופציות: האחת – להיות מדינה קולוניאליסטית, והשנייה – להיות מדינה החייה בשלום. המשך קיומן של התקנות לשעת חירום משנת 48' מצביע על כך שהעדין הקולוניאליסטי לא תם."

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/113125