חד"ש על דו"ח העוני: תזכורת נוספת לכישלון המתגלגל שנקרא ממשלת הימין

גם בשנת 2018, אחד מכל חמישה ישראלים חי בעוני – כך עולה מדו"ח העוני של המוסד לביטוח לאומי שפורסם אתמול (שלישי). לפי הדו"ח, בשנת 2018 חיו בעוני 1,810,500 ישראלים, המהווים 21.2% מהאוכלוסייה – שיעור זהה לשנת 2017. עוד עולה מהנתונים כי 469,400 משפחות חיות בעוני, מתוכן 841,700 ילדים עניים – עלייה של 0.4 נקודות האחוז ביחס ל-2017.

מחד"ש נמסר כי "דו"ח העוני של הביטוח הלאומי לוקה בחסר ואינו משקף את חומרת המצב לאשורו, אבל גם ממנו עולה בבירור כי בישראל של היום אנשים ונשים לא נולדים שווים. מעל ל-40% מהחרדים והערבים – עניים, ורוב המשפחות העניות הן משפחות עובדות. הנתונים מוכיחים מעבר לכל צל של ספק כי אוכלוסיות גדולות במדינה (ובעיקר האזרחים הערבים) משמשות כוח עבודה זול וחלש בידי מיעוט מעסיקים נצלנים, וכי ילד שנולד למשפחה עניה – יגדל, יעבוד וימות עני. אנו דורשים מהממשלה להישיר מבט לעיניהם של מאות אלפי ילדים עניים – הסיכוי שלהם פשוט לא הוגן, וככל שימשכו תהליכי הפירוק וההפרטה במערכות הרווחה, הבריאות והחינוך, המצב רק ילך ויחמיר. שלה לחלשים ביותר והיום קיבלנו תזכורת נוספת לכישלון המתגלגל שנקרא ממשלת הימין".

גם ב-2018 מוסיפה ישראל להיות בין המדינות המובילות בשיעור העוני של נפשות ובין שתי המדינות הגבוהות בשיעור העוני של ילדים בקרבן. ההשוואה הבינלאומית במדינות הקפיטליסטית המתקדמות מלמדת גם שהשפעת המדיניות על חילוץ מעוני נמוכה בישראל בהשוואה למדינות המפותחות.

עוד עולה מהנתונים כי לאחר שנים כמעט רצופות של ירידה במדד ג'יני לאי-שוויון בישראל, המדד לפי ההכנסה הפנויה עלה ב-1.1%, ולפי ההכנסה הכלכלית הוא עלה ב-1.3%. מאז תחילת המילניום ירד מדד ג'יני לפי הכנסה כלכלית בשיעור מצטבר של כ-10%. בראיה בינלאומית ירידת המדד בעבר לא הספיקה כדי לשפר את מצבה היחסי בנושא אי-שוויון. זה הורע ב-2018 , וכעת ישראל ניצבת עם מדד ג'יני הגבוה בכ10% מהמדד הממוצע במדינות המפותחות, לעומת מרחק של 5% ב-2017. יצוין שלפי הנתונים לא פחות מ-55.5% מהמשפחות העניות עובדות. שיעור המשפחות עם שני מפרנסים ויותר שחיות בעוני ממשיך לעלות באופן עקבי, והשנה הוא גדל מ-5% ל-5.6%.