זעם בסין בעקבות הברית הצבאית החדשה שארה"ב חתמה עם אוסטרליה ובריטניה

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הודיע ביום רביעי על הקמת ברית צבאית נגד סין חדשה באוקיאנוס השקט עם בריטניה ואוסטרליה. הברית תאפשר שיתוף גדול יותר של יכולות צבאיות – כולל עסקות נשק ענקיות ובהן החלטה לצייד את אוסטרליה בצוללות המונעות באמצעות אנרגיה גרעינית. בסין הביעו זעם על הברית הצבאית החדשה וכינו אותה "ביטוי לחוסר אחריות משווע".

"ברית נגד סין או עסקת נשק חדשה", דיווח בטלוויזיה ההודית בעקבות ההסכם שנחתם בין ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה (צילום מסך)

 

ביידן, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון וראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון, הופיעו יחד באופן וירטואלי מערי הבירה בארצותיהם כדי לספק פרטים על הברית החדשה, שתיקרא "אוקוס" (AUKUS), ראשי תיבות באנגלית של אוסטרליה, בריטניה וארה"ב. השלושה הודיעו כי הם ישקיעו מאמצים בפיתוח הצוללות עבור אוסטרליה, אך הדגישו כי היא לא תתחמש בנשק גרעיני, אלא תשתמש במערכות הנעה גרעיניות בכלי השיט כדי להישמר מפני איומים עתידיים.

מוריסון אמר כי הצוללות ייבנו בעיר אדלייד בדרום אוסטרליה, בשיתוף פעולה הדוק עם ארצות הברית ובריטניה.. ג'ונסון טען כי ההחלטה לספק לאוסטרליה את הטכנולוגיה היא חשובה והוסיף כי הברית החדשה תאפשר לשלוש המדינות דוברות האנגלית "לחזק את הקשרים ביניהן ולחדד את המיקוד שלהן בחלק של העולם שנעשה יותר ויותר מסובך". "תהיה לנו הזדמנות חדשה לחזק את מקומה של בריטניה בתחומי המדע והטכנולוגיה, לחזק את המומחיות הלאומית שלנו, ואולי הדבר המשמעותי ביותר – בריטניה, אוסטרליה וארצות הברית ייעשו אפילו יותר מחוברות ביחד", הוסיף ג'ונסון. שלוש המדינות הסכימו לשתף ביניהן מידע בתחומים הכוללים בינה מלאכותית, יכולות סייבר ויכולות הגנה מתחת למים. בהמשך, מוריסון הכריז כי אוסטרליה תרכוש מארצות הברית גם טילי שיוט מדגם "טומהוק".

מפסידה גדולה מהברית היא צרפת, שחתמה עם אוסטרליה על עסקת נשק בשווי מיליארדי דולר למכירת צוללות קונבנציונליות – שעכשיו יבוטל. שר החוץ הצרפתי, ז'אן איב לה דריאן, הרחיק עוד יותר כשהאשים את ביידן בתקיעת סכין בגבה של צרפת. הוא השווה את התנהלותו לזו של קודמו בתפקיד דונלד טראמפ. "להחלטה האכזרית, החד-צדדית והבלתי-צפויה הזו מזכירה לי מאוד את מה שטראמפ עשה לנו", אמר שר החוץ בריאיון לרדיו. "זאת בגידה באמון ואני זועם מאוד".

כאמור, ממשלת סין מתחה ביקורת על החתימה על הברית הצבאית והזהירה כי היא תפגע ביציבות האזורית ותסכן את המאמצים למנוע הפצה של נשק גרעיני. משרד החוץ בבייג'ין אף האשים את אוסטרליה כי היא מחריפה את היחסים עמה; וכינה את שיתוף טכנולוגיית ההנעה הגרעינית עמה "חוסר אחריות משווע", מצדן של בריטניה וארה"ב. דובר משרד החוץ הסיני, ז'או ליג'יאן, קרא לקנברה, וושינגטון ולונדון "לנטוש את המנטליות המיושנת של משחק סכום אפס מימי המלחמה הקרה, ואת התפיסות הגיאופוליטיות צרות האופקים שלהן". ז'או הוסיף כי על שלוש המדינות "לנקוט צעדים המועילים ליציבות, השלום והפיתוח" אחרת "הן רק יפגעו באינטרסים של עצמן".