ועדים יפגינו בבאר-שבע בסולידריות עם עובדי נגב קרמיקה; הוכרזו שמונה סכסוכי עבודה

עובדי נגב קרמיקה ונציגי ועדים מכל רחבי הארץ יקיימו מחר (שני) בשעה 9:30 הפגנת תמיכה והזדהות עם עובדי מפעל נגב קרמיקה מירוחם. ההפגנה תתקיים מחוץ לכותלי בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, רחוב התקווה 5, בשעה שמתוכנן להתקיים בו דיון להשמעת ראיות, בהשתתפות נציגי הוועד וההסתדרות מול נציגי הנהלת החברה.

5

הפגנה של עובדי נגב קרמיקה נגד הוצאת סחורה מהמפעל (צילום: ועד עובדים)

לפני כשבועיים בית הדין נעתר לבקשת ההסתדרות וביטל את מכתבי השימוע והפיטורים שנשלחו ל-140 עובדי המפעל. נשיא בית הדין, השופט שמואל טננבוים, שלח את הצדדים להידבר על מנת לנסות ולהגיע להסדר שימנע את סגירת המפעל, תוך גיבוש הסכמות סבירות לטובת שני הצדדים. יודגש כי בהחלטה שניתנה אז על ידי בית הדין, צוין כי אם לאחר הדיון לשמיעת הראיות שצפוי להיערך מחר, בית הדין יגיע למסקנה כי יש לפתוח את המפעל, הוא לא יהסס ויורה על כך.

על אף הניסיונות החוזרים של נציגות העובדים לגשר על הפערים, ההנהלה המשיכה להתבצר בעמדותיה ועד כה לא הושגה התקדמות ממשית במו"מ. בשבוע האחרון, עשרות עובדי נגב קרמיקה אף נאלצו לעצור הוצאה של סחורות משטח המפעל, במחאה על כוונת ההנהלה להעביר את כל הסחורות למתחמים אחרים בבעלות החברה, וזאת בניגוד להוראות הדין ותוך פגיעה במתווה המשא ומתן.

יצוין שהאגף לאיגוד מקצועי של ההסתדרות הכריז ביום חמישי האחרון שורה של סכסוכי עבודה. במשרד החקלאות, בשירותים הווטרינריים הוכרז סכסוך בגלל הפרטת פעולות של השירותים הווטרינריים ופגיעה בתנאי העבודה ובשכר העובדים באופן חדצדדי. גם ברשות האוכלוסין וההגירה ומנהל אכיפה זרים הוכרז סכסוך. בין העילות לסכסוך: מבוי סתום במו"מ להסכם קיבוצי, פגיעה מתמשכת בשכר העובדים ושינוי חדצדדי בהגדרות תפקידם של מפקחי האכיפה.

סכסוכי עבודה הוכרזו בעיריית ערד, בגלל דרישת נציגות העובדים לנהל מו"מ להסכם קיבוצי בעקבות כוונת העירייה לבצע שינויים ארגוניים, ופגיעה מתמשכת במערכת יחסי העבודה, תוך ניסיון החלשת כוחה של נציגות העובדים; במשרד לביטחון פנים בעקבות כוונת ההנהלה להעביר ממקומן מספר יחידות של המשרד, באופן שישפיע על שכרם של העובדים ותנאי העסקתם, וזאת מבלי שהתקיימה הידברות או הושגה הסכמה למהלך מצד נציגות העובדים; ובלשכת ההוצאה לפועל בירושלים. בין העילות לסכסוך: כוונה להעביר את הלשכה למיקום חדש בירושלים, אשר ישפיע על שכרם של העובדים ותנאי העסקתם, ומבלי שנעשה ניסיון להגיע להסכמות בנושא עם נציגות העובדים.

על פי בקשת ועד עובדי נמל אשדוד – סקטור עגינה האגף לאיגוד מקצועי הכריז על סכסוך בגלל שינוי חדצדדי בתנאי הסף במכרזים, ללא שנעשתה ההידברות עם הוועד וההסתדרות, ולמרות שהדבר פוגע באופן חמור באפשרויות הקידום של העובדים. גם מפקחי הבנייה בוועדות המרחביות והמקומיות לתכנון ובנייה הכריזו סכסוך. הם דורשים לנהל מו"מ על הסכם קיבוצי אשר יסדיר את השינויים החמורים בביטחונם האישי של המפקחים, כתוצאה מתיקון בחוק התכנון ובנייה. ברשת קהילה ופנאי חולון הסחבת במו"מ להסכם קיבוצי, תוך שההנהלה מציגה עמדות נוקשות ובלתי מתפשרות, וזאת במקביל לפגיעה בהתארגנות העובדים, הן העילות לסכסוך.