התשובה לממשלת הימין מלא-מלא: להיאבק למען זכויותינו ולבודד אותה

המשא ומתן להרכבת ממשלת ה"ימין מלא-מלא" נפתח השבוע בפגישה בין ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לבין איתמר בן גביר במצודת זאב. הממשלה טרם הוקמה, אך יעדיה המסוכנים כבר מתבררים. שרים לעתיד הזדרזו והפריחו אמירות פשיסטיות וקראו לשבור את ארגוני העובדים, לבטל את חופש השביתה ולפעול לכינון מדינת הלכה. אפילו על הכדורגל לא פסחו: "הבכיר החדש בממשלת ישראל" (כפי שהגדירה אותו העיתונות האמריקאית), ח"כ בצלאל סמוטריץ', הצהיר כי יפעל להפסיק עריכת משחקי ליגת הכדורגל בשבתות.

שבת אחים גם יחד: פגישת איתמר בן גביר ובנימין נתניהו במצודת זאב, 7 בנובמבר 2022 (צילום: דוברות הליכוד)

 

נתניהו טרם הסדיר את חלוקת התיקים בין מפלגות הימין לבין המפלגות החרדיות, ובינתיים הציבור בחרדה (הרי מהדורות החדשות הבטיחו כי תוקם ממשלה חדשה תוך ימים). ראש הממשלה החדש-ישן מנסה להרגיע את קרוביו ורחוקיו ומבטיח כי "יהיה בסדר".  כך היה כאשר שוחח נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שבירך את נתניהו בחמימות: ״אנחנו אחים, נעשה היסטוריה יחד. המחויבות שלי לישראל בלתי ניתנת לערעור. ברכות חבר". נתניהו נשבע לו אמונים: ״נביא עוד הסכמי שלום היסטוריים, זה בהישג יד. המחויבות שלי לברית שלנו וליחסים בינינו חזקה מתמיד".

לפי דיווחים טען נתניהו בשיחות עם מקורביו, כי "הממשלה לא תפגע במאומה במצעדי הגאווה או בסטטוס קוו הקשור בקהילת הלהט"ב". את הדברים החשובים אומר נתניהו כהרגלו "בשיחות פרטיות", אך לעולם לא בפומבי. ח"כ אביגדור מעוז (נעם, הציונות הדתית) הצהיר מצדו כי הממשלה החדשה "תבחן את האפשרות לבטל את מצעד  הגאווה,   בצד  הטבות   וזכויות   אחרות   הניתנות   לקהילת הלהט"ב". בנושא מצעד הגאווה מסר לגלי צה"ל: "הם [קהילת הלהט"ב] מקיימים מצעד שכולו פרובוקציות".

אומדן הנזק שתגרום הממשלה החדשה בלתי ניתן לשיעור. יהיו מי שיהיו שר האוצר, שר החינוך, שר המשפטים, שר הביטחון או השר לביטחון פנים – הנזק מובטח. היקפו יהיה  כה רחב, עד כי שאף בשורות מצביעי ממשלת הימין יהיו מי שינסו להתנער ממעשיה. גם בחוגי הבורגנות עולים חששות – לאו דווקא מהמשך הכיבוש או מהפגיעה הצפויה במרחב הדמוקרטי, אלא מנזקים אפשריים שתגרום הממשלה ל"ביזנס".

המצב שנוצר מטיל אחריות כבדה על כוחות השמאל העקבי היהודי-ערבי. היעלמותן של מרצ (ר' מאמר באתר זה) ובל"ד מהבמה הפוליטית והופעת מפלגת העבודה בצל חיוור של עצמה הופכות את האתגר מורכב וקשה הרבה יותר מבעבר. לכן, המשימה הראשונה המונחת על המפתן של חד"ש ושל פעיליה היא להקים מערך, חזית או ועדה מתאמת של כל הכוחות המוכנים להיאבק בממשלת נתניהו. רק כך ניתן יהיה להציב חלופה פוליטית רחבה לשלטון הימין הקיצוני בישראל.

פעילי מק"י, בנק"י וחד"ש גילו נחישות והתמדה ראויות לשבח במערכת הבחירות, וכעת תפקידם לחזק ולהנהיג את השמאל האמתי. הפתרון אינו הקמת מפלגה חדשה לקראת הבחירות הבאות, כפי שמציעים מאוכזבים. המטרה: גיוס פעילים המוכנים להיאבק כדי למנוע כרסום בזכויות הדמוקרטיות והחברתיות. המטרה המשותפת: בידוד הימין שבשלטון. משימה נוספת בה יישאו חד"ש ושותפותיה היא קידום מאבקים המציבים במרכזם את זכויות השכירים, האוכלוסייה הערבית, הנשים וקהילת הלהט"ב. צו השעה הוא העלאת שכר המינימום, ביטול חוקים מפלים כחוק הלאום וחוק קמיניץ והבטחת חינוך חינם מלידה ועד האוניברסיטה. נצא לרחובות ונדרוש את זכויותינו!

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116500