התחדשו העבודות בהתנחלות תל רומיידה במטרה להקים פארק תיירותי

לאחרונה התחדשו החפירות ועבודות השימור בתל הארכיאולוגי בהתנחלות רומיידה הנמצא בלב חברון. העבודות החלו במטרה להכשיר את האתר למבקרים. האתר נחפר על ידי אוניברסיטת אריאל במטרה להקים בו פארק ארכיאולוגי שינוהל על ידי ועד הישוב היהודי בחברוןעתירת עמק שווה ושוברים שתיקה בשנת 2015 נגד ניהול האתר על ידי המתנחלים ביטלה את ההסכם שנחתם בין המנהל האזרחי לוועד הישוב היהודי בחברון. החפירות במקום הסתיימו בקיץ 2016.

2017-05-21_210606

החפירות בתל רומיידה (צילום: עמק שווה)

מעמק שווה נמסר כי תל רומיידה היא שכונה פלסטינית בקצה המערבית של האזור הנמצא בשליטה ישראלית. לצד בתי הפלסטינים ישנה בשכונה התנחלות ישראלית ובמרכז התל הארכיאולוגי. העבודות שהחלו השבוע הם בעיקר לצרכי שימור, הכשרת שבילים, והצבת שילוט. היקף החפירה יהיה קטן יחסית.

בדצמבר 2016 הודיע סגן שר הביטחון אלי בן דהן שהוא מקדם את הפיכת האתר לגן לאומי ושהוא מעוניין שהאתר ינוהל על ידי גוף ממלכתי כדוגמת רשות הטבע. להערכתנו, תהליך ההכרזה על המקום כגן לאומי בלב חברון  הוא ארוך ומורכב מאד. אנו מניחים שבשלב זה האתר יוכשר למבקרים בלי העברת הניהול לגוף מסוים. כרגע האתר מגודר והמפתחות מוחזקים בידי אנשי הוועד היהודי בחברון. "קל לנחש שבשלב הראשון קבוצות מבקרים שיגיעו עם מדריך יתאמו את הביקור עם המתנחלים שיבואו ויפתחו את השער לאתר המגודר", נמסר עוד.

מבחינת מתנחלי חברון, הפיכת תל רומיידה לפארק ארכיאולוגי זו דרך אפקטיבית לחזק את ההתנחלות שממוקמת בקצה אזור השליטה הישראלית. זאת מבלי הצורך לקדם תוכניות בניה למגורים. הפארק הארכיאולוגי יאפשר הבאת אלפי מבקרים ואת הגברת הנוכחות הישראלית בלב שכונת תל רומיידה הפלסטינית. כפי שנראה כבר עכשיו, הנרטיב שיסופר באתר הארכיאולוגי יתמקד בעיקר בקשר של עם ישראל לחברון, גם אם הממצא הארכיאולוגי לאו דווקא מאשש טענה זו. המחקרים לא הצליחו לענות על השאלה האם יהודים או אדומים חיו בחברון בתקופה הרומית הקדומה (ימי בית שני), ההנחה הרווחת היא שמדובר באזור שהיה חלק מאדום. מיותר לציין שמבחינת עמק שווה, השאלה מי חיו בעיר לפני 2,000 שנה אינה פוגעת בזכותם ההיסטורית של תושבי חברון לחיות במקום.

לקריאה נוספת: תל רומיידה – הפארק הארכיאולוגי של חברון