התארגנות המרצים אקדמיה לשוויון: יש להגן על הסטודנטים הערבים מפני אלימות

אקדמיה לשוויון, התארגנות מרצים מן השמאל במוסדות להשכלה גבוהה המונה מאות חברים, פרסמה אתמול (שלישי) גילוי דעת  על רקע המתקפות החוזרות ונשנות נגד האוכלוסייה הפלסטינית בשטחים הכבושים ובגבולות מדינת ישראל. אקדמיה לשוויון הזהירה מפני "השלכות המצב האלים ההולך ומתגבש על עצם יכולתה של ההשכלה הגבוהה בישראל להתקיים כמערכת אקדמית חופשית ושוויונית, המיועדת לכל, ללא הבדל דת גזע, מין ולאום' ובמיוחד מזהירה מהידרדרות תחושת חוסר הביטחון, האיום וההשתקה של סטודנטים פלסטינים באוניברסיטאות ובמכללות בישראל".

עדויות רבות שאספה אקדמיה לשוויון בימים האחרונים מצביעות על מגמות של פגיעה והסתה לאומנית, ואף  על אלימות פיסית גוברות בקמפוסים. סטודנטים וסטודנטיות רבים נאלצו לעזוב את הקמפוסים ואת המעונות שהפכו להיות מרחבים לא בטוחים, ולחזור לבתיהם. הכבדת קשיי הלימוד יוצרת סיכון להמשך לימודיהם התקינים.

 

הפרות על חופש הביטוי

אקדמיה שוויון הזהירה מפני פגיעות גזעניות ואלימות נגד הסטודנטים הערבים באוניברסיטאות ובמכללות בישראל, "תוך הגברת המיליטריזציה של הקמפוסים, הפרת זכויותיהם לחופש ביטוי ולהפגנות, ותוך קריאות מסוכנות שמטרתן הדרתם וסילוקם מן המרחב האוניברסיטאי… התגברות מגמות אלה, אם לא יינקטו צעדים מיידיים לבלימתן, עלולה להפוך את האקדמיה הישראלית לאקדמיה של הפרדה, הדרה ואפליה; אקדמיה אליה חודרים דפוסי דיכוי, שנאה ומיליטריזציה שהתפתחו בשטחים הכבושים, תוך פגיעה מהותית בתחושת הביטחון הפיסי והנפשי של הסטודנטים והמרצים הפלסטינים".

לטענת הארגון, דפוסי האלימות המוכרים בשטחי הכיבוש מאז שנת 1967, כוללים שימוש בכוחות יס"ם גלויים וסמויים ומעקב אחרי דעות ביקורתיות. אלה חודרים גם לצד הישראלי של הקו הירוק ויש בהם כדי להשפיע עמוקות גם על תפקודה של מערכת ההשכלה הגבוהה.

לדברי אקדמיה לשוויון, "לעיתים קרובות, כמו גם בסבב הנוכחי, הולידה האלימות הממשלתית אלימות נגדית, כולל תקיפת יהודים והשתתת רכוש בערי ישראל, כמו גם מתקפות טילים על ערים ויישובים בישראל, שגם הם גבו קורבנות חפים מפשע. אנו מצרים על פגיעה בכל אדם, ערבי כיהודי, כתוצאה ממעשי שנאה ואלימות. עם זאת, נדגיש שלדעתנו אין סימטריה באחריות למצב זה בין הכובש לנכבש, בין הרוב למיעוט, ובין השלטון לנתיניו. הצד השולט והחזק הוא הנושא במרבית האחריות למניעת התפרצויות אלימות ולהפסקתן המידית, ואל לו להרחיב את מעגל האלימות וההסתה".

 

דורשים מרחב בטוח בקמפוס

אקדמיה לשוויון קראה לראשי מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל להתייצב נגד מגמות אלה של אלימות ושנאה, ולתבוע מממשלת הימין לפעול מיידית להפסקת פעולות האיבה הצבאיות, להרגעת השטח "המבעבע" ולריסונו, ולהושטת סיוע לקורבנות מכל הצדדים.

עוד קראה האקדמיה לשוויון לראשי המוסדות להשכלה הגבוהה, למועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) ולממשלה "להבטיח בכל האמצעים העומדים לרשותם את קיומו של מרחב בטוח בקמפוסים, במעונות, ובדרך אליהם ומהם, עבור כלל הסטודנטים, ובראש ובראשונה עבור אוכלוסיית הסטודנטים הפלסטינים. על ראשי ההשכלה הגבוהה להתייצב בפומבי להגנת הסטודנטים הפלסטינים במוסדותיהם, לקרוא למשטרה להפסיק את האכיפה הסלקטיבית ולנהוג בממלכתיות, תוך הבהרה שכל הפרה של זכויותיהם וכל פגיעה גזענית בהם תיתקל בתגובה משמעתית חריפה".

כמו כן, נאמר בגילוי הדעת: "אנו קוראים לראשי ההשכלה הגבוהה, כמו גם לאגודות הסטודנטים, למרצות ולמרצים, ולכל באי הקמפוסים השונים להתייצב להגנת הסטודנטים כולם ולשמירה קפדנית על זכויותיהם. התמסדותו של משטר פחד ושנאה בהשכלה הגבוהה פוגעת לא רק בבני ובנות האוכלוסייה הפלסטינית בישראל אלא באקדמיה בכללותה וביכולתה למלא את משימותיה בהענקת ידע והשכלה חופשיים וביקורתיים לכל".

יצוין שאקדמיה לשוויון, הארגון ארצי של מרצים יהודים וערבים המאמינים בשוויון, בצדק ובסולידריות, הקים רשת תמיכה בסטודנטים הערבים בכל האוניברסיטאות והמכללות.  "אנו כאן למענכם בכל נושא, מביטחונכם האישי ועד עניינים אקדמיים" – פורסם בקריאה בערבית. ניתן ליצור קשר, בערבית או בעברית, בטלפון 079-6106559.

 

חולקים אותה אדמה

בתוך כך ראשי האגודה הסוציולוגית הישראלית, האגודה האנתרופולוגית הישראלית והאגודה להיסטוריה, פילוסופיה וסוציולוגיה של המדע פרסמו גילוי דעת משותף בו הביעו "דאגה עמוקה מהידרדרות היחסים בין יהודים לפלסטינים בתוך גבולות ישראל, ומאובדן דרך השלום לפתרון הסכסוך מול הפלסטינים באזורי השליטה הצבאית של ישראל".

לדבריהם, "בשם הדיסציפלינות שלנו, המחויבות להומניזם, לצדק, לשוויון ולחיים של משמעות, אנו מבקשות שכל אחד ואחת מאיתנו יפעל להנמכת להבות השנאה ולחיזוק דרכי השלום, הדיאלוג, והסובלנות".

עוד הדגישו: "הנפילה שאנו חווים היום לעוד מעגל של מלחמה ושנאה לא תיפתר באמצעות דיבור מתלהם על 'החזרת הסדר לכנו'. אלימות איננה דרך להתמודד עם משברים חברתיים ופוליטיים – היא רק מחמירה את המצב. מה שדרוש הוא הכרה במציאות שבה על אף ניגודי אינטרסים, קיימת הכרה בשוויון הבסיסי בין בני אדם ובין קבוצות חברתיות ואתניות שונות. אנו מחויבות להידברות בכל הערוצים – בכיתות באוניברסיטה ומחוצה להן – כי רק דיאלוג יביא למציאת דרך לתיקון המצב העגום ".

לסיכום כתבו "אנחנו חולקים את אותה אדמה, היא שייכת לכל תושביה וכולנו ראויים לבית". על גילוי דעת חתמו פרופ' פנינה מוצפי-האלר, נשיאת האגודה האנתרופולוגית הישראלית; פרופ' יעל השילוני-דולב, נשיאת האגודה להיסטוריה, פילוסופיה וסוציולוגיה של המדע ופרופ' לב גרינברג, נשיא האגודה הסוציולוגית הישראלית.

נמרוד עובד