השר לביטחון פנים מאשים דווקא את חברי הכנסת הערבים בעקבות מחדליו ואוזלת ידה של המשטרה

השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן, תקף אתמול (שני)את חברי הכנסת הערבים בעקבות שורה של מעשי רצח שנרשמה בימים האחרונים ומחדלי משרדו, בטקס שערכה המשטרה לקראת ראש השנה. לדבריו "דווקא חברי הכנסת של הרשימה הערבית המשותפת הם אלה שלא רק שלא סייעו לנו ביישום התכנית לחיזוק הביטחון האישי בישובים הערביים, אלא התנגדו לה ועיכבו את יישומה".

מוחמד טבראני בן 22, שנרצח אמש סמוך למגדלור בעיר העתיקה בעכו (צילום: אל אתיחאד)

הדברים עוררו זעם בקרב חברי הכנסת הערבים. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), אמר כי "‏בכנסת הקודמת החתמנו 65 ח"כים על תמיכה בתוכנית בין משרדית למאבק בפשיעה האלימה בזמן שארדן חתם על הצהרות נאמנות לנתניהו. אזכיר שכבר חודשים השר ארדן מונע מממלא מקום המפכ"ל להיפגש עם הנציגים הנבחרים של החברה הערבית. סיכום עלוב לקדנציה נכשלת של שר שלא היה ראוי לבחור בו לוועדת קישוט".

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש) הוסיף כי ‏"השר ארדן בורח מאחריות. המנהיגות המקומית לא יכולה לאסוף נשק, לעצור פושעים ולהגיש כתבי אישום. רשויות אכיפת החוק נושאות באחריות למחדל מסוכן זה. ארדן הוא השר לביטחון פנים של היהודים בלבד".

יצוין שאמש נורה למוות מוחמד טבראני בן 22, סמוך למגדלור בעיר העתיקה בעכו. צוות מד"א שהגיע למקום העניק לו טיפול רפואי, ופינה אותו תוך פעולות החייאה למרכז הרפואי לגליל בנהריה אך שם נקבע מותו. כוחות משטרה הגיעו לזירה ופתחו בחקירת נסיבות הירי.

חברת הכנסת עאידה תומאסלימאן (חד"ש) תושבת עכו גם היא, הביעה צערה באשר לרצח: "מוחמד טבראני נורה למוות עכשיו בטיילת היפה של עכו, בה אני מטיילת כל בוקר עם נכדיי". "הבוקר ארדן תלה את האשמה על הפשיעה על הנהגת הציבור הערבי. אולי עכשיו זו אשמתי שלא מנעתי את הרצח ליד הבית שלי? ארדן צריך לדעת שמוחמד נהרג בסמוך לתחנת משטרה שתחת אחריותו הישירה. השר ארדן בוא נדבר על אחריות. האמיצים מודים בכישלון. האם תעשה את זה?", שאלה.

רצח זה מצטרף לאירוע נוסף שהתרחש ביום ראשון בלילה, בו נורה למוות גבר בן 41 בסמוך לביתו בשיכון אראם שבנצרת. הגבר פונה תחילה במצב אנוש לבית החולים העמק, אך לאחר ניסיונות החייאה נאלץ הצוות הרפואי לקבוע את מותו. כוחות משטרה הוזנקו למקום, אספו ממצאים ופתחו בחקירת האירוע. הרקע למקרה עדיין לא ידוע, אולם נבדק חשד לרצח.

בסך הכל התרחשו 12 מקרי רצח בחברה הערבית החודש, שהוא הקטלני ביותר מתחילת 2019. מנתוני מרכז אמאן עולה כי נרצחו 66 אנשים השנה בקהילה הערבית; 55 גברים ו-11 נשים. משנת 2000 נהרגו 1382. יותר מ75% מהרציחות נעשו באמצעות נשק חם.