השיגים במאבק: אלפי מרצים שבו לעבודה לאחר שמונה שבועות שביתה נחושה

אחרי שמונה שבועות של שביתה, שבו לעבודה הבוקר (ראשון) אלפי מרצים ב–12 מכללות ציבוריות. זאת, לאחר שאמש הושג הסכם בין איגוד הסגל האקדמי במכללות הציבוריות של כוח לעובדים ונציגי האוצר והמכללות ובתום מו"מ מאומץ ובו מתווה עקרונות להסכם קיבוצי לסגל עמית, מורים מן החוץ והסגל הזוטר במכללות. המתווה אושר על ידי נציגי הוועדה לתקצוב ולתכנון של ההשכלה הגבוהה (ות"ת) והממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר.

מרצים מפגינים בצומת עזריאלי במהלך השביתה במכללות הציבוריות שהסתיימה הבוקר (צילום: כוח לעובדים)

דובר האוצר מסר כי במסגרת מתווה העקרונות הושגו ההסכמות הבאותעיגון מעמד סגל עמית במכללות האקדמיות המתוקצבות ע"י ות"ת, לרבות הרחבה משמעותית של האוכלוסייה שתיחשב לזכאית למעבר למסלול זה והעלאת שווי שעת תרגול ומעבדה למתרגלים ולמדריכים במעבדות בעשרות אחוזים. עוד סוכם על הרחבת וביסוס תנאי הביטחון התעסוקתי, לרבות חוזים דו שנתיים לחברי סגל עמית ותיקים, נתינת הודעה מוקדמת לגבי המשך העסקה והגדרת מנגנון פיצוי בגין ביטול קורס. כמו כן, המעסיקים התחייבו להרחבת הזכויות הסוציאליות, לרבות הגדלת ההפרשות לפנסיה וכן זכאות לקרן השתלמות לחברי סגל עמית. דרישה נוספת שהשיגו השובתים: הקצאת קרן להשתלמויות מקצועיות ופיתוח אקדמי של חברי הסגל העמית.

יצוין שבמהלך הלילה הסיכומים הובאו לאישור הסגלים השובתים במכללות השונות באמצעות הזום והם זכו לתמיכה גורפת. מהאיגוד נמסר ש"אחרי שמונה שבועות ארוכים של שביתה נחושה, אמיצה וחזקה של אלפי מרצים ב-12 מכללות ציבוריות ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום אנחנו שמחים מאוד לבשר שהסכם העקרונות אליו הגענו אושר כבסיס להפסקת השביתה בכל הסניפים השובתים, והשביתה הסתיימה. כעת המו"מ ימשיך אל עבר הסכם קיבוצי מלא על בסיס מסמך העקרונות. ההסכם המלא יובא להצבעה באסיפות העובדים".

ועוד "עשינו היסטוריה. הפכנו לכוח ארצי, השגנו הישגים מרשימים בתקופה מאוד קשה, ובנינו בסיס כוח איתן לקראת ההסכמים הבאים. עידן הזוטר אולי עוד לא נגמר, אבל עשינו צעד עצום בדרך לשם. וכן, הראינו שוב ביחד, בכוחות המשותפים שאנחנו חלשים לחוד, וחזקים כאיגוד".

יו"ר ועד המרצים במכללת ספיר וחבר בצוות המו"מ, ד"ר יאיר מעיין, הדגיש כי "השינוי ההיסטורי החל בעצם התאגדותנו לראשונה ככוח ארצי. עברנו דרך מפרכת של שלוש שנים ובזכות העמידה המשותפת, הגענו להסכם מיטיב הנותן מענה לארעיות שבה הורגלו לעבוד חברי סגל ההוראה. וחשוב לא פחותלמדנו כי יש לנו כוח איתן להסכמים הבאים. עידן הזוטר אולי עוד לא נגמר, אבל עשינו צעד עצום בדרך לשם."