השבתת המגזר הפרטי בעזה בגלל הקשיים בהכנסת סחורות; שביתה בבי"ח שיפא

המגזר הפרטי ברצועת עזה שוב הושבת ברביעי ובחמישי וסחורות לא נכנסו לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום. שיירה של משאיות יצאה לכיוון מעבר ארז, שם התקיימה משמרת מחאה וכונסה מסיבת עיתונאים. הרקע להשבתה הוא המשך ההידרדרות ברצועה והאדישות הרשויות. המגזר הפרטי הציג במסיבת עיתונאים רשימה של דרישות ביניהן: מתן היתרים לחולים שנדרשים לצאת לטיפולים שאין בנמצא ברצועה, במיוחד ללוקים במחלות קשות. השבוע פרסם ארגון הבריאות העולמי כי במהלך שנת 2017 רק 54 אחוזים מתוך 25 אלף הבקשות שהוגשו לישראל נענו בחיוב. עוד דורשים הגדלה משמעותית של מספר היתרי הסוחר וההיתרים לאנשי עסקים. לכלכלה עם עתיד כלשהו נחוצים היתרים ארוכיתוקף ולהפסיק את המדיניות השרירותיות של הטלת מניעות ביטחוניות.

כמו כן, הוצגו דרישות נוספות: להפעיל את מעבר ארז בלא הפסקה ולאפשר להכניס ציוד וחלקי חילוף הדרושים לקווי הייצור בתעשייה ולשיקום ולתחזוקת תשתיות; וכן הרחבה של רשימת הסחורות תוצרת עזה שמותרות לשיווק בגדה ולייצוא בחו"ל. בראש ובראשונה מזון מעובד ומוצרי נייר. הסוחרים והתעשיינים מבקשים גם לייבא סחורות דרך מעבר ארז והרחבה קבועה של מרחב הדיג.

2018-02-17_155436

מעבר חולים מרצועת עזה ולישראל (צילום: גישה)

בעקבות ההשבתה פנו ארגון גישה, ראשי המועצות האזוריות – אלון שוסטר משער הנגב, יאיר פרג'ון מחוף אשקלון וגדי ירקוני מאשכול – יחד עם יו"ר מועצת המסיעים והמובילים, גבי בן הרוש, במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, אביגדור ליברמן ושר התחבורה, ישראל כ"ץ, בדרישה כי יפעלו לאלתר לפתיחת מעבר סחורות בצפון רצועת עזה.

בסוף פברואר יחולו הגבלות חדשות על תנועת משאיות נוסעות בכבישי הנגב המערבי אל מעבר כרם שלום וממנו. המעבר הוא כרגע שער הסחורות היחיד של רצועת עזה. ההגבלות הן תולדה של החלטת משרד התחבורה, על רקע שנים של טענות בדבר סיכון בטיחותי האורב תושבי הנגב המערבי בשל עומסי תנועה שיוצרות מאות המשאיות החולפות בכבישים מדי יום.

לפני כשנתיים הגישה מועצת המובילים והמסיעים עתירה נגד יישום המגבלות; ארגון גישה הגיש בשם תושבי הרצועה התנגדויות נחרצות למתווה; בנוסף, מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, האלוף (במיל') דן הראל, כתב למשרד התחבורה כי "מגבלות על התנועה בדרכים המובלות ממנו [מעבר כרם שלום] ואליו כרוכה בהשלכות מרחיקות לכת על הצרכים האזרחיים וההומניטריים שישראל נדרשת לספק לרצועת עזה".

במכתב לשרים מודגש כי הפתרון ההגיוני והכלכלי ביותר לבעיות הבטיחות בכבישי הדרום הוא יישום ההוראה של משרד הביטחון לפתוח מעבר סחורות בצפון הרצועה. פתיחת מעבר צפוני תביא להקלה מיידית בעומס על הכבישים שמובילים למעבר כרם שלום, הממוקם בנקודה הדרומית ביותר במפגש בין עזה וישראל, ואף תוזיל את עלויות שינוע הסחורות מעזה ואליה. כך תוכל ישראל גם לתמוך במי שמתפרנסים ממכירת סחורות לרצועה וגם לסייע לפיתוח הכלכלי של עזה, מה שתואם את האינטרס הביטחוני המוצהר שלה.

יצוין שבית החולים שיפא, הגדול ברצועה, הפסיק השבוע את מתן השירותים הרפואיים עבור תושבי רצועת עזה וזאת לראשונה מאז הקמתו בשנת 1964. ההחלטה על הפסקת השירותים הרפואיים התקבלה בעקבות שביתת עובדי הניקיון בבתי החולים. כתוצאה מהשביתה נדחו 200 ניתוחים במרכז הרפואי הגדול.

עובדי הניקיון בבית החולים, שהם עובדי קבלן, פתחו בשביתה לאחר שחברות הניקיון המעסיקות אותן לא קיבלו את הכספים המיועדים עבור שכר העובדים מהרשות הפלסטינית ברמאללה.

על המצב ההומניטרי בעזה, בריאיון עם תושב הרצועה שפורסם בגיליון "זו הדרך" האחרון (עמ' 3):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018break/02/G07_2018.pdf