הרצאה בסניף מק"י ברמלה: מעמד השפה הערבית והתרבות הערבית בישראל

סניף רמלה של מק"י מזמין להרצאתו של ד"ר יוני מנדל (מוסד ון ליר) על "מעמד השפה הערבית והתרבות הערבית בישראל". ההרצאה תתקיים ביום רביעי, 7 במארס, בשעה 20:00 במועדון המפלגה הקומוניסטית, שמשון הגיבור 15, רמלה. הציבור מוזמן והכניסה ללא תשלום.

2018-02-28_193231

ד"ר יוני מנדל בעת דיון במכון ון ליר (צילום מסך)

 

ד"ר מנדל סיים את לימודיו לתואר דוקטור במחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת קיימברידג' בשנת 2011. במהלך לימודיו זכה בכמה מלגות, בהן מלגת צ'בנינג, מלגת וינגייט ומלגת ליאו בק. עבודת הדוקטור שלו עסקה בהיסטוריה הפוליטית של לימודי הערבית בבתי ספר יהודיים בפלסטין/ישראל בשנים 1985-1935 מתוך ניתוח הרשתות הפוליטיות והביטחוניות שעיצבו את שדה לימודי השפה הערבית בישראל. עם חזרתו לארץ קיבל מלגת פוסט-דוקטורט באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ולימד במחלקה לפוליטיקה וממשל קורס בנושא שפה, פוליטיקה וקונפליקט.

כיום הוא מלגאי פוסט-דוקטורט באוניברסיטה העברית בירושלים, במרכז מינרבה ע"ש פרנץ רוזנצווייג ‏לחקר התרבות ותולדות הספרות היהודית-גרמנית. במחקרו הוא בוחן את ראשית לימודי הערבית במערכת החינוך היהודית בתקופת המנדט הבריטי בארץ (1920–1948). מחקרו מוקדש לבחינת ההשפעה של חוקרים יהודים-גרמנים על לימודי הערבית בבתי ספר במערכת החינוך העברית, ולניתוח המפגש בין המסורת הפילולוגית הגרמנית האוריינטליסטית לשדה לימודי הערבית שהתגבש אז בארץ.

תחום מחקרו של ד"ר מנדל הוא הסוציולוגיה של השפה, ובאופן ממוקד יותר ההשפעות של סכסוך פוליטי על לימוד ותפיסה של שפה והדרך שבה מחקר על שפה תורם להבנה של תהליכי עומק חברתיים ופוליטיים. במסגרת זו מחקרו האחרון באוניברסיטת בן-גוריון עוסק בסוכנויות הידיעות הציוניות שפעלו בשפה הערבית בשנות השלושים והארבעים. בנוסף הוא מקדם במכון ון ליר בירושלים מחקר העוסק במשמעויות הפוליטיות של היידיש הפלסטינית (היידיש שדוברה ביישוב הישן).

בינואר 2015 התמנה ד"ר מנדל לעמוד בראש מרכז חדש שהוקם במכון – מנאראת: מרכז ון ליר ליחסי יהודים–ערבים‏. המרכז מתמקד במחקר ובלימוד של סוגיות הנוגעות ליחסים בין יהודים לערבים במרחב הישראלי–פלסטיני וליחסי ישראל–ערב במזרח התיכון.