הרצאה בסניף מק"י ברמלה: האם גאון הקולנוע צ'רלי צ'פלין היה קומוניסט?

הרצאה תיערך ביום רביעי, 5 באוקטובר, בסניף מק"י ברמלה: "האם גאון הקולנוע צ'רלי צ'פלין היה קומוניסט?". הסופר אבשלום קווה ירצה על חייו של צ'פלין ומעורבותו הפוליטית ויוקרנו קטעים מסרטו "זמנים מודרניים" ומסרטים נוספים. הדיון יתקיים בשעה 20:00 בסניף מק"י, רחוב שמשון הגיבור 15, רמלה.

2016-09-28_200429

צ'ארלי צ'אפלין מתוך "זמנים מודרניים"

בסוף שנות ה-40 החלו גורמים בממשל האמריקאי לקטלג את צ'אפלין כקומוניסטית. זאת, כי במהלך מלחמת העולם השנייה, מילא צפלין תפקיד מרכזי בוועדה האמריקאית לסיוע למאמצי המלחמה של ברית המעצות. דמויות ציבוריות נוספות שהיו מעורבות בוועדה היו גם השחקן והבמאי אורסון ולס. צ'פלין היה דמות מרכזית גם בקמפיין לפתיחת חזית שנייה, בהובלת בריטניה וארצות הברית, באירופה. עם תום המלחמה, החלה ועדת בית הנבחרים לפעילות אנטיאמריקאית לחקור "פעילות קומוניסטית" בקרב אנשים בתעשיית הבידור, שנחשדו בעמדות שמאליות. הרוח החיה בוועדה היה הסנטור הימני והאנטיקומוניסט ג'וזף מקארתי, שיצר את "הרשימה השחורה".

בסוף 1947, זומן גם צ'פלין להופיע בפני הוועדה (אך לבסוף לא העיד). באותה עת, בידי הסוכנות הביון של ארה"בהיה מסמך בן 1,900 עמודים על פעילותו הפוליטית. ראש הארגון ג'ון אדגר הובר ייעץ לתובע הכללי לא לאפשר לצ'פלין "להיכנס בחזרה לשטח ארצות הברית אם ייאלץ לעזוב מסיבה כלשהי". ואכן צ'אפלין שלא היה אזרח אמריקאי, נטש את ארה"ב ולא שב לבקר בה במשך עשרות שנים.