הרוח הניאו-ליברלית נושבת מהאוצר: עשרות הפגינו באונ' ת"א נגד קיצוצים במדעי הרוח

עשרות הפגינו בצהריים בבניין גילמן למדעי הרוח באוניברסיטת תל-אביב נגד הפיטורים הצפויים של מרצים מהסגל הזוטר. יצוין שזו ההפגנה השלישית המתקיימת בקמפוס נגד ההתנהלות החד-צדדית של ההנהלה. בהפגנה לקחו חלק אנשי סגל וסטודנטים ובהם חברים בתאים של חד"ש ועומדים ביחד. לדברי הארגון עמיתי ההוראה "זה לא מהלך מקומי אלא חלק ממדיניות כוללת של הנהלת האוניברסיטה לקצץ במדעי הרוח ובעמיתי ההוראה. לא צריך להיות פרופסור כדי להבין שקיצוץ בקורסים וצמצום שעות הוראה של מי שנושאים בנטל ההוראה העיקרי בפקולטה הם לא הפתרון הנכון לבעיות של הפקולטה. לא מוותרים על מדעי הרוח! לא לפיטורים במדעי הרוח!".

מרצה ותיק בתכנית הרב תחומית במדעי הרוח, ד"ר רונן צדקה, אמר במחאה: "אנחנו עובדים פה שנים, אנחנו בשר מבשרה של הפקולטה הזו. אבל מתעקשים לקצץ במדעי הרוח. השאלה הנשאלת היא: אלו סטודנטים ילמדו בפקולטה מקוצצת?". מרצה ותיק נוסף, ד"ר אפרים דוידי, אמר שהנהלת האוניברסיטה שמשרתת את האינטרסים של משרד האוצר והמדיניות הניאו-ליברלית שהוא מקדם בהשכלה הגבוהה. "הרוח הניאו-ליברלית נושבת ממשרד האוצר. האוצר מעוניין שההשכלה הגבוהה תשרת את האינטרסים של בעלי ההון וכך לבטל 'תחומים לא רווחיים' כגון מדעי הרוח לטובת 'ענפים רווחיים' כגון היי-טק ומחשבים. ענפים בהם בעלי ההון המקומיים והזרים יכול לצבור הון עתק", האשים ד"ר דוידי.

מפגינים בצהריים נגד הקיצוצים במדעי הרוח בבניין גילמן באוניברסיטת תל-אביב (צילום: זו הדרך)

 

בהפגנה נאמר ש"קיצוץ בקורסים וצמצום שעות ההוראה שלנו לא יפתרו את בעיית מיעוט הנרשמים במדעי הרוח. פחות קורסים – פחות מגוון, יותר עומס בהוראה, יותר צפיפות בכיתה, ואולי אפילו סגירה של תוכנית לימודים באמצע התואר." עוד נמסר שחברי ארגון סגל ההוראה והמחקר באוניברסיטה הפסיקו להקליט שיעורים ולהעבירם בזום, כפי שהיה נהוג במהלך משבר הקורונה, כי האוניברסיטה מסרבת לתגמל אותם על עבודתם הנוספת ולהסדיר את זכויות היוצרים של השיעורים שהוקלטו.

המפגינים, הנושאים את רוב נטל ההוראה בפקולטה, קראו קריאות רבות ובהן "לא מוותרים על מדעי הרוח", "קיצוצים ופיטורים את הפקולטה הורסים", "זו לא טעות – זו מדיניות" ו"על הפקולטה מגינים – לא הכל רווחים".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/111774