הצעת חוק של הימין סיפחה את אוניברסיטת אריאל לישראל; אקדמאים יפגינו

מליאת הכנסת אישרה בשעות הבוקר המוקדמות (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק המועצה להשכלה גבוהה (תיקון מס' 21) (מוסדות להשכלה גבוהה באזור), התשע"ח-2018 של חברי הכנסת שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי) ויעקב מרגי (ש"ס).

2018-01-30_201712

ישראל כ"ץ, שר התחבורה והבטיחות בדרכים והשר לענייני מודיעין, בעת הענקת תוארים

באוניברסיטה שבהתנחלות אריאל בשטחים הכבושים (צילום: משרד התחבורה)

 

מוצע להחליף את סעיף 28א לחוק המועצה להשכלה גבוהה ו"לקבוע כי כל מי שהוקנו לו סמכויות לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, יוכל להפעיל את סמכויותיו גם באזור יהודה והשומרון. עוד מוצע לקבוע כי מוסד שההכרה בו אושרה על ידי מפקד באזור יהודה והשומרון לפני תחילתו של חוק זה, יראו אותו כמוסד להשכלה גבוהה שהוכר לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה. לבסוף, מוצע לקבוע כי אין בחוק זה כדי לפגוע בהכרה בתארים שהוכרו על ידי המועצה להשכלה גבוהה שהוקמה על ידי מפקד באזור".

בדיון הסוער שנערך לקראת ההצבעה, אמר ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) ולשעבר מרצה באוניברסיטת חיפה: "זו עוד הצעת חוק מבית היוצר של ממשלת הימין המבקשת לממש את הסיפוח הזוחל. אחרי חוק ההסדרה הגיע עכשיו חוק הרוצה לספח את ההתנחלות אריאל באמצעות אוניברסיטת אריאל. מזכיר שהמל"ג התנגדה שאריאל תקבל תואר אוניברסיטה. אז אמרו זה לא הוא, זה מל"ג יו"ש אחר. עכשיו רוצים להחזיר את הניהול והפיקוח למל"ג למרות ההתנגדות שלהם. יש כאן פגיעה קשה בכל האוניברסיטאות בישראל שלא יוכלו לעשות שיתופי פעולה עם מוסדות בחו"ל".

בהצעת החוק של ממשלת הימין תמכו 24 חברי כנסת ו-19 התנגדות. ההצעה תעבור לוועדת החינוך של הכנסת להכנתה לקריאה שנייה ושלילית.

יצוין שלקראת סיפוחה של האוניברסיטה הפועלת בהתנחלות אריאל לישראל, קבוצה של מרצות ומרצים מכל מוסדות ההשכלה הגבוהה המתנגדים לכיבוש השטחים הפלסטינים מתכוונים למחות ביום שישי הקרוב, 2 בפברואר. ההפגנה תתקיים מול שערי אונ' אריאל, קרית המדע 1, שבהתנחלות אריאל בשעה 10:00.