הצבא התאמן בבקעת הירדן: 375 פלסטינים פונו מבתיהם

נציגים של המנהל האזרחי הגיעו ב-26 במאי האחרון לחמש קהילות פלסטיניות בצפון בקעת הירדן, שבשטחים הפלסטינים הכבושים, והודיעו ל-58 משפחות כי בשל אימונים צבאיים שהצבא יקיים באזור בין ה-30 במאי ל-1 ביוני הן נדרשות להתפנות מבתיהן לפרקי זמן משתנים. בשלושת המועדים הגיעו נציגים של המנהל האזרחי והצבא לקהילות לוודא כי התושבים אכן עזבו את בתיהם והתרחקו מהאזור. על כך מסר ארגון בצלם.

2016-06-05_193357

בני משפחת אבו כבאש מח'ירבת חומסה שנאלצה להתפנות מביתה חוסים בצל הטרקטור שלהם בשדה (צילום: בצלם)

 

בקהילות עין אל-מייתה, אל-בורג' וח'ירבת אל-מאלח פונו 27 משפחות למשך תשע שעות. בקהילת ח'ירבת א-ראס אל-אחמר פונו 14 משפחות, כשחלקן נדרשו להתפנות בכל אחד משלושת ימי האימונים ואחרות רק באחד מהם. הפינויים נמשכו בין תשע ל-14 שעות בכל פעם. בקהילת ח'ירבת חומסה הייתה הגזרה קשה במיוחד – 19 משפחות נאלצו להתפנות לפרקי זמן ממושכים בכל אחד משלושת ימי האימונים, כשבאחד מהם נדרשו לשהות הרחק מבתיהם גם בשעות הלילה ובאחר הורשו לשוב לבתיהם רק בחצות.

לדברי בצלם, לצה"ל "יש נוהג לפנות למשפחות רועים, מהעניות בגדה, כאלו שאין להן לאן ללכת ופשוט להודיע להן שבעוד כמה ימים עליהן לקחת את הילדים, את הצאן, ולהתפנות מהבתים שלהן כדי שהוא יוכל להתאמן בשטח שבו הן גרות. לפעמים לכמה שעות, לפעמים לימים שלמים, לפעמים בחודשי החורף הקרים או כמו עכשיו, בחום הכבד בבקעה. לא יאמן, אבל זה קורה שוב ושוב.  השיטה הזו היא חלק מההתעמרות המכוונת והשיטתית של הרשויות הישראליות בפלסטינים שגרים בשטח סי, שקרוב לקהילות שלהם הוקמו התנחלויות. זה חלק מהמאמץ למרר את חייהם כך שכל מי שרק יוכל, יעזוב. אבל לקהילות הרועים האלה אין לאן ללכת, ואין להן ברירה אלא להמשיך ולנסות לחיות את חייהן בידיעה שבכל רגע עלולה להגיע הוראה מהצבא על פינוי נוסף, או הודעה מהמנהל האזרחי על הריסה מתוכננת של בתיהם, או החרמה של מכלי המים שקנו במיטב כספם".

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/facing_expulsion_blog?nid=149264

 

על מצבם של הפלסטינים בבקעת הירדן, בגיליון "זו הדרך" 21 (עמודים 4 ו-5):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2016break/05/G21_2016.pdf