הפתרונות הביריוניים של נתניהו

"בנימין נתניהו, ראש ממשלת הימין, מאיים בהסלמה מוקצנת נגד המפגינים במסגד אל-אקצא, וזאת במקום לבלום את המתנחלים הביריונים ולפטר מממשלתו את השר המתנחל אורי אריאל שערך ביקור פרובוקטיבי והצית את הדלקה" – התריע הבוקר (17.9) המאמר הראשי ביומון "אל אתיחאד".

המאמר הראשי הגיב על האיומים שהשמיע נתניהו במהלך סיור מתוקשר באזור ארמון הנציב ובכביש 443, שנערך בעקבות מותו של אזרח ישראלי, אשר לטענת המשטרה אירע בעקבות פגיעת אבן במכוניתו. נתניהו איים, כי הממשלה תפעל להטלת קנסות כבדים יותר על מיידי אבנים וגם תתיר פתיחה באש על מפגינים בירושלים המזרחית, בדומה להיתר הקיים כלפי הפלסטינים בגדה המערבית. נתניהו הוסיף, כי הממשלה גם תיזום חוק בדבר הטלת עונשי מינימום על מיידי אבנים.

2015-09-17_213748

מחסום מונע כניסת פלסטינים לרחבה של מסגד אל אקצה (צילום: פאיז אבורמלה, אקטיב סטילס)

כדי ללבות עוד יותר את העימות, צירף נתניהו להכרזתו גם איום גלוי בדבר מלחמה באמצעים דומים גם נגד אזרחים ערבים "זורקי אבנים" בנגב ובגליל. במילים אחרות, נתניהו מתיר את דמם של הערבים אזרחי ישראל, המוחים על עקירה, הריסת בתים ואפליה שיטתית.

המאמר הראשי ב"אל אתיחאד" מאשים את נתניהו במדיניות המעמיקה את הדיכוי נגד העם הפלסטיני בגדה המערבית, לרבות בירושלים המזרחית, ופועלת להרחבת ההתנחלויות. מבחינת נתניהו, כל פלסטיני המתנגד לכיבוש ופועל נגדו הוא בן מוות.

הניסיון לימד, כי עצירת ההסלמה ופתרון הסכסוך לא יושגו בהכבדת הדיכוי ובתוספת שוטרים וצלפים. הרי רק לאחרונה אישרה הכנסת עוד "חוק נגד טרור", שיזמה הממשלה, ואשר החמיר את הענישה גם על מיידי אבנים, והסתבר שהוא לא מנע את התבערה הנוכחית. הפתרון אינו בניסיון חסר התוחלת לנציח את הכיבוש בכל מחיר, אלא בסיום הכיבוש הנמשך מאז יוני 1967, בפירוק ההתנחלויות ובכינון מדינה פלסטינית עצמאית בצד ישראל. אך ממשלת הימין אטומה וחסרת אחריות פוליטית, ומובילה לעימות קשה והרה אסון לא רק בירושלים המזרחית..