הפגנות רבות ברחבי הארץ נגד הטרור הפשיסטי של המתנחלים ונגד ההומופוביה

אלפי בני אדם השתתפו אמש (שבת) בעצרת המחאה נגד טרור המתנחלים שנערכה בכיכר רבין בתל אביב. זאת בעקבות הרצח של הפעוט הפלסטיני עלי דוואבשה, שבית משפחתו בכפר דומא שליד שכם הוצת על ידי מחבלים יהודים. את העצרת ארגנה תנועת "שלום עכשיו".

2015-08-02_193433

מאות הפגינו אמש בכיכר ציון שבמרכז ירושלים נגד הטרור הפשיסטי וההומופוביה. כתמונה פעילי חד"ש ומק"י שלקחו חלק במחאה (צילום: חד"ש ירושלים)

העצרת בכיכר רבין נערכה תחת הכותרת: "די להסתה, די לאלימות". המפגינים נשאו שלטים שבהם נכתב: "הסתת הימין הורגת" וגם "המדינה בסכנה". חלקם קראו: "ממשלת גזענות והון עוד אסון ועוד אסון". עשרות פעילי מק"י וחד"ש שלקחו חלק במחאה גם הניפו דגלים אדומים.

"הם היו בישיבה המשפחה וכל אחד הלך לבית שלו", סיפר בבכי נאסר דוואבשה, שדיבר בפני באי העצרת הכיכר רבין בערבית ודבריו תורגמו לעברית. "אחרי חצי שעה נזרק על הבית אמצעי תבערה. חומר הנפט שנזרק לבית היה חזק, ולא נשאר ממנו כלום הוא נשרף כולו. באותו רגע אח שלי יצא שרוף עם אשתו. הוא הוביל את הבן שלו בן הארבע מחוץ לבית". הדוד המשיך ותיאר את רגעי הזוועה: "ריהאם (האישה) חשבה שעלי, בתוך השמיכה, אבל אחר כך התברר שהוא לא היה בתוכה ונשאר בפנים. כשהיא יצאה בחוץ היא נדהמה שעלי לא איתה ושאלה איפה עלי. ואז עלי נשרף", סיפר. "אני רוצה לשאול את נתניהו ושיענה לי: יצאתי ב-3:00 לפנות בוקר וחזרתי ב-12 בלילה. מצאתי את אבי ואמי מחכים לי. הם שאלו למה נרצח עלי? בן 18 חודשים. הוא חף מפשע. מה עשה לצה"ל ולמתנחלים? עלי שאהיד. אנחנו מבקשים ומייחלים שזה יהיה הסוף והסבל של העם שלנו. היה מוחמד אבו חדיר ועכשיו עלי ואנחנו לא יודעים מי הבא בתור. אנחנו רוצים שהשריפות ייגמרו". עוד הוסיף דודו של הפעוט שנרצח בהצתה בכפר דומא, "הרסו לנו את החיים. זו משפחה שלא מאמינה באלימות".

מזכ"ל שלום עכשיו, יריב אופנהיימר, אמר בעצרת: "ראש ממשלה שמזהיר מכך שהערבים נוהרים לקלפיות לא נקי מאחריות לאלימות. שרת תרבות שמצטלמת עם אוהדי לה פמיליה ומצייצת אחר כך שצריך לגנות את האלימות לא יכולה לרחוץ בניקיון כפיה".

מאוחר יותר התכנסו אלפי מפגינים בגן מאיר, שם ממוקם המרכז הגאה בתל אביב, לעצרת שתוכננה במקור כאירוע זיכרון לציון שש שנים לרצח בבר נוער, והפכה לאירוע גדול משתוכנן בעקבות פיגוע הדקירה במצעד בירושלים. נציג אגודת הלהט"ב אמר באירוע כי "אין מקום לפשעי שנאה, לא ללהט"בים ולא למשפחות ותינוקות פלסטינים". רשימת הדוברים הארוכה באירוע כללה נציגים ממפלגות האופוזיציה והקואליציה, נציגי ארגוני הקהילה הגאה בעיר ואחרים. בין הדוברים: ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת). במהלך סוף השבוע רגשו הרוחות בקהילה הגאה ובקרב תומכיה בשל ההודעה כי בין המוזמנים לשאת דברים באירוע גם ח"כ ינון מגל מהבית היהודי, מפלגה אותה מזהים רבים בקהילה כאחראית מרכזית להסתה נגד להט"ב ולפגיעה בזכויותיהם. מגל הגיע לעצרת למרות המחאה אולם לא נאם.

סערה התחוללה כשגל אוחובסקי הודיע מעל הבמה כי יו"ר הבית היהודי ושר החינוך, נפתלי בנט, צפוי למקום וביקש מהקהל לקבל את פניו. הקהל הגיב בקריאות בוז רמות ובצעקות "בנט תתפטר, הדם שלי שווה יותר", ומארגני העצרת הודיעו מעל הבמה שבנט ביטל את בואו. את פניו של נציג מפלגת השלטון השר יובל שטייניץ קיבלו עשרות פעילים כשהם מניפים ידיים צבועות בצבע אדום וקוראים לעברו "ההומופוביה מתחילה במסדרונות הממשלה" ו"הדם על הידיים שלכם". על העצרת מסר ח"כ חנין: "השתתפתי הערב, יחד עם אלפי מפגינים נוספים, בעצרות נגד פשעי השנאה. נשמעו כאן קולות חזקים וברורים נגד הגזענות, ההומופוביה והכיבוש. ההסתה מתחילה בשולחן הממשלה, לא רק בדיבורים אלא גם במעשים, בתקצוב ארגוני הימין הקיצוני ובמתן רוח גבית לקבוצות הבריונים שלהם. אלו אינם עשבים שוטים, אלא ערוגות שלמות שיש מי שמשקה אותן כל הזמן. מול האיום הזה, צריך ליצור שותפות רחבה, סולידריות של ערכים שאי אפשר להפריד ביניהם: חופש וצדק לכל אדם, חופש וצדק לכל עם". באותה שעה בירושלים התכנסו מאות בכיכר ציון בירושלים, בעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים ונגד שריפתו למוות של התינוק הפלסטיני עלי דוואבשה בכפר דומא. פעיל חד"ש מסר לעיתונאים שסקרו את ההפגנה בירושלים "מול ההשתוללות האלימה של הימין הקיצוני, שמאיימת על כולנו, נחוץ קול חזק וברור: די לגזענות, להומופוביה ולכיבוש!".

מאות ערבים ויהודים הפגינו אמש בשדרות בן גוריון בחיפה, ביניהם פעילי מק"י, חד"ש ובנק"י. ח"כ הכנסת תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) קראה לשרי הממשלה "לקחת אחריות על המצב אליו אנחנו מתדרדרים". כמאה אנשים הפגינו גם בצומת גן שמואל. על השלטים התנוססו סיסמאות ובהן נכתב "לא תרצח". דגלי ישראל ודגלי הגאווה. מפגינים זכו לקריאות עידוד רבות מהנהגים בהרכבים החולפים. בבאר שבע התכנסו כמה עשרות חברי הקהילה הלהט"בית מול העירייה, במשמרת מחאה נגד אירוע הדקירה בירושלים והאווירה ההומופובית. האירוע היה ספונטני והעשרות הגיעו בעקבות קריאה ברשת הפייסבוקהמשתתפים הניפו דגלי גאווה, קראו סיסמאות ואחרי זה עברו למתכונת של "מגאפון פתוח". סמוך לשעה עשר בלילה המשטרה ביקשה מהמשתתפים לפזר את ההפגנה. כ-200 בני אדם הפגינו במוצ"ש בכביש 65, בסמוך לוואדי ערה ובכניסה לאום אלפאחם. ההפגנה התקיימה ברישיון ולסירוגין הכביש נחסם לתנועת כלי רכב. כמו כן, משמרות מחאה נוספות, נערכו בשורה ארוכה של ערים ויישובים ערבים בצפון, ביוזמת חד"ש ומק"י, ביניהם שפרעם, סחנין, טמרה ובענה.