הפגנות זעם בעקבות מותם של מאות כורים בטורקיה

הפגנות זעם פרצו אתמול והיום (חמישי) בעקבות אסון המכרה בעיירת סומה שבטורקיה. על פי ההערכות שפורסמו הבוקר 274 כורים מצאו את מותם באסון. המונים ברחבי המדינה יצאו לרחובות כשהם מוחים נגד הממשלה, נגד המדיניות הניאוליברלית של המפלגה האסילמית השלטת ובדרישה להתפטרות של ראש הממשלה ארדואן. במקביל, הרשויות במדינה מדווחות כי לפחות 120 עובדים עדיין מוגדרים לכודים. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, נתקל אף הוא אמש במפגינים זועמים שקראו לו "רוצח", בעת שהגיע לסומה. ארדואן ניצל את ביקורו בסומה, 250 ק"מ מדרום לאיסטנבול, כדי להבטיח חקירה מלאה לבירור נסיבות התאונה. "כל הצעדים יינקטו, המשפטיים והמנהליים", אמר. "בבקשה אל תגידו דברים שלא התרחשו", הוסיף ארדואן שטען כי ממשלתו שיפרה את המצב במכרות, וכי התאונות הן חלק מהמקצוע המסוכן. הדברים עוררו זעם רב בקרב התושבים המקומיים, שחלקם איבדו את יקיריהם באסון, כשמיד לאחר הנאום פרצו עימותים אלימים בינם לבין כוחות המשטרה. בשלב מסוים נאלץ ארדואן למצוא מחסה בסופרמרקט מקומי, בעוד המפגינים קוראים לו "רוצח" ודורשים את התפטרותו.

באיסטנבול התעמתו כוחות הביטחון עם אלפי מפגינים כשהם מנסים לפזר אותם באמצעות רימוני גז מדמיע וזרנוקי מים. המפגינים הזועמים, שמחו על אוזלת ידה של הממשלה בכל הנוגע לאכיפת חוקי הבטיחות בעבודה, חבשו על ראשם כובעים של כורי פחם, שעליהם הותקנו נורות ראש קטנות והניפו דגלים אדומים וכרזות נגד הממשלה.

 2014-05-15_195941

מפגינים זועמים הרסו אמש את מטה מפלגת השלטון בעיר סומה (צילום "הורייט")

טרם הגעת משטרת איסטנבול לאזור בו התקיימה ההפגנה, קראו המפגינים לממשלתו של ארדואן להתפטר. מוקדם יותר נערכה "הפגנה שקטה" בעיר, בהשתתפות כ-30 בני אדם, ששכבו על הרצפה ושתקו כאות מחאה על תפקודה של הממשלה הטורקית. בהפגנה נוספת שהתקיימה באיסטנבול, המוחים הדליקו נרות לזכרם של הנספים באסון וקראו בסיסמאות שונות בגנות רשויות השלטון. "נשרוף את הרוצחים עם אותם פחמים שבלעו הכורים" ו"זוהי לא תאונת עבודה זהו רצח". מוקדם יותר, דווח על התנגשויות נוספות בין כוחות המשטרה למאות אזרחים שהפגינו בבירה אנקרה וכן בערים נוספות ברחבי המדינה. המחאה לא פסקה גם בזמן שראש הממשלה הטורקי ביקר במקום האסון, סמוך לעיירה סומה, והכריז על שלושה ימי אבל. מספר בני אדם שהיו באותה עת במקום השליכו אבנים לעבר פמלייתו והחלו לצעוק לעברו "רוצח" ו"גנב".

בטורקיה רבים סבורים שהיה ניתן להציל עוד כורים אם הרשויות היו פועלות מהר יותר. בסומה עצמה, סביב המכרה נאספו בני משפחה רבים שמצפים עדיין לנס, מצפים לראות את יקיריהם אבל מבינים, מדבריו של שר האנרגיה הטורקי, שהסיכויים למצוא חיים הולכים ופוחתים.

הפיצוץ הקשה אירע במכרה במחוז מניסה, כ-70 קילומטרים מצפון לאיזמיר. בדיקה ראשונית העלתה כי הגורם לתאונה הוא ככל הנראה תקלה בשנאי החשמלי שהובילה לפיצוץ. בשעת התאונה שהו במכרה כ-787 בני אדם, מתוכם קרוב ל-300 הצליחו לצאת בשלום. התאונה התרחשה בעומק 2 ק"מ מתחת לאדמה. הפיצוץ והשריפה בעקבותיה גרמו להשבתת המעלית המעלה את הכורים לפני הקרקע, והכורים נלכדו כשהאש מכלה את החמצן שמתחת לקרקע במהירות. לדברי האיגודים המקצועיים האסון הוא תולדה של הפרטת המכרה והירידה באמצעי הבטיחות שננקטו במכרה מאז ההפרטה.

לעמדת האיגודים המקצועיים בעקבות האסון(באנגלית):

http://labournewsnetwork.wordpress.com/2014/05/14/murder-in-the-coal-mines