הפגינו באדמות אלרוחה שליד אום אל פחם; ברכה: די לטבח בעזה

כאלף אזרחים ערבים השתתפו אתמול (שבת) בעצרת שהתקיימה באלרוחה שליד אום אל פחם, לציון 42 שנה ליום האדמה. העצרת שתוכננה בעקבות ההפקעות המתוכננות במקום, נערכה למחרת ההרג ההמוני של חיילי צה"ל בתושבי הרצועה הפלסטינים שהפגינו ליד הגדר. בהתחלת העצרת המפגינים עמדו לדקת דומייה כהזדהות עם הפלסטינים שנהרגו בעזה.

2018-04-01_184122

מוחמד ברכה נואם בעת העצרת שנערכה אתמול באלרוחה, שליד אום אל פחם (צילום: זו הדרך)

ח"כ לשעבר מוחמד ברכה (חד"ש) העומד בראש ועדת המעקב העליונה של האזרחים הערבים בישראל, הגוף שארגן את ההפגנה, אמר: "הטבח בעזה חמור ביותר. אנחנו מעבירים מכאן מסר לממשלת ישראל שעליה להפסיק את הטבח. היום נשב ונקבל עוד החלטות על צעדים נוספים".

הרקע להפגנה ליד אום אל פחם היא החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה בתחילת השנה, לאשר תוואי לקו חשמל בקטע שבין כביש 6 לכביש 66, וזאת בניגוד לעמדת בעלי הקרקעות ביישוב אלרוחה. התושבים מתנגדים למיקום קו החשמל שחוצה את אדמותיהם, וזאת בגלל הפגיעה הקשה שהוא יגרום ליכולת השימוש שלהם בקרקע בהווה ובעתיד.

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת, תושב אום אל פחם, אמר במהלך ההפגנה כי התוכנית להעביר את קו החשמל על אדמות התושבים מונעת משיקולים פוליטיים פסולים, וכי מישהו בשלטון מחפש עימותים עם תושבי ואדי ערה. ג׳בארין הדגיש שיש תוואי חילופי שחברת החשמל מוכנה לאמצו, אך במשרד הביטחון מתעקשים על התוואי הנוכחי תוך התגרות בבעלי הקרקעות. יצוין שמאז שנת 2008 מנהלים נציגי ועד ההגנה על אדמות אלרוחה וראשי המועצות בוואדי עארה מאבק להביא לפתרון שלא פוגע באדמות שנותרו בבעלות תושבי האזור אחרי הפקעת רוב האדמות שבבעלותם.