"הסרדינים": באיטליה מתעצמת תנועה אנטי-פשיסטית המונית נגד הימין הקיצוני

בשבועיים האחרונים מתפתחת באיטליה תנועה אנטיפשיסטית עממית והמונית תחת השם "הסרדינים". על רקע ניצחונה הטרי של מפלגת הימין הקיצוני "לה לגה" באומבריה באוקטובר האחרון, והחשש שניצחון דומה צפוי להתרחש במחוז שלהם, אמיליהרומנה, החליטו ארבעת מייסדי התנועה מאטיה סנטורי, רוברטו מורוטי, ג'וליה טרפולוני ואנדריאה גארפה לעשות מעשה, ולהוציא לכיכר העיר מפגינים תחת הסיסמה "6,000 נגד סלביני". כך מוסר בסוף השבוע העיתון הקומוניסטי "איל מניפסטו" היוצא לאור ברומא.

"הסרדינים" מפגינים במרכז גנואה בשבוע שעבר (צילום: דף הפייסבוק של תנועה בגנואה)

על פי העיתון המארגנים קיוו כי אל הכיכר יגיעו כ-6,000 מפגינים כמספר האנשים שהיא יכולה להכיל. אולם, גם האופטימיים שבהם לא ציפו ל-15 אלף המפגינים שהגיעו אל ההפגנה ו"הצטופפו בכיכר כמו סרדינים". לדברי המארגנים, מספר המפגינים שהגיעו לכיכר גרם למארגנים להחליף בן ליל את שם המחאה מ"6000 נגד סלביני" ל"תנועת הסרדינים".

יצוין שקריאת ההפגנה פורסמה כדי לקיים "הפגנת מחאה" נגד עצרת תמיכה בסלביני שנערכה באותה שעה ובאותה עיר. כך להפתעת הניאופשיסטים, רק כמה אלפים לקחו חלק בעצרת, לעומת כ-15 אלף שהגיעו להפגנת המחאה. בקריאה שפרסמו הפייסבוק כתבו המארגנים: "פופוליסטים, החגיגה נגמרה. אנחנו הסרדינים, ועכשיו תמצאו אותנו בכל מקום." התנועה האנטיפשיסטית מגדירה את עצמה "לא מפלגתית", אך שירת "בלה צ'או" – שיר פוליטי מובהק המזוהה עם הלוחמים הקומוניסטים בפשיסטים במהלך מלחמת העולם השנייה, מלווה את עצרות ה"סרדינים" והפכה להמנונם.

מאז, כמעט בכל יום יש הפגנה בעיר אחרת. ביום שני בשבוע שעבר התכנסו יותר מ-10 אלף בני אדם בפרמה. בחמישי נערכו עצרות בהשתתפות רבבות בכיכרות המרכזיים של וורונה וגנואה. לפני כן היו הפגנות של אלפים בקלבריה שבסיציליה ובמודנה. רשימת הערים בהן מתוכננות הפגנות בשבועות הקרובים מונה עשרות. מה שהתחיל במחוז אמיליהרומנה, בגלל הבחירות שיתקיימו בו ב-26 בינואר, התפשט בשבועיים האחרונים לכל רחבי איטליה.

אחרי מלחמת העולם השנייה ועד לשנות ה-90 שלטה המפלגה הקומוניסטית באמיליהרומנה אחריה שלטו מפלגות השמאל. לקראת הבחירות המקומיות ב-26 בינואר סלביני, שגוש הימין הקיצוני בהנהגתו זכה בכל חמש מערכות הבחירות האזוריות ב-2019, הבטיח "לשחרר את אמיליהרומנה מהשמאל".

כאמור, תנועת הצעירים מתפשטת וצוברת תאוצה, ולא רק באמיליהרומנה. בעמוד הפייסבוק של "הסרדינים" מופיעה רשימה של 20 עצרות שמתוכננות להיערך בשלושת השבועות הקרובים באיטליה ומחוצה לה – כולל בניו יורק, לונדון ופריז.

יצוין שמשטרת איטליה הודיעה ביום חמישי האחרון כי עצרה 19 פעילי ימין קיצוני שבכוונתם להקים מפלגה ניאונאצית חדשה. בפשיטה באזורים שונים במדינה, נמצאו כלי נשק, פצצות, לוחות הנושאים את צלב הקרס וספרים של אדולף היטלר ובניטו מוסוליני. לדבריו של התובע בסיציליה, שהוביל את החקירה שכונתה "הצללים השחורים", החשודים רצו להקים מפלגה ניאונאצית ואנטישמית.