הסקרים מצביעים על ניצחון סיריזה בבחירות שיתקיימו מחר ביוון

מפלגת השמאל הרדיקלי סיריזה ביוון שמרה על ההובלה בסקרים ביום שישי, שעה שהיא מנהלת קמפיין להקמת הממשלה הראשונה בגוש היורו שמחויבת לבטל את מדיניות הצנע לאחר הבחירות שייערכו מחר. כך מסר הבוקר (שבת) שליח העיתון הצרפתי "הומניטה" באתונה. הבחירות אמורות להתקיים מחר והתוצאות יפורסמו בלילה שבין ראשון לשני.

2015-01-24_173017

מנהיג מפלגת השמאל הספרדית "פודמוס", פבלו איגלסיאס יחד עם מנהיג סיריזה, אלכסיס ציפראס באסיפת בחירות שנערכה ביום חמישי האחרון באתונה בהשתתפות רבבות פעילים (צילום: הומניטה)

כל הסקרים מראים שסיריזה מובילה ומתקרבת למספרים הדרושים לניצחון חד משמעי, לאחר שכוונותיה לבטל את הצנע הניאוליברלי ולהביא למחיקת חובות הביאו לתמיכה חזקה בקרב בוחרים יוונים, שהוכו  מארבע שנים של קיצוצים במשכורות ובפנסיות. "האור גבר על החושך. ניצחון ורוב נמצאים בהישג יד", אמר מנהיג סיריזה אלכסיס ציפראס לכתבים בכרתים, שם ערך את הישורת האחרונה של קמפיין הבחירות שלו.

מבין הסקרים הסופיים שפורסמו לפני בחירות הבזק שייערכו מחר (שני סקרים מראים שההובלה של סיריזה על מפלגת השמרנים של ראש הממשלה אנטוניס סמאראס גדלה, וסקר שלישי הראה שהיא מצטמצמת במעט. לפי סקר אלקו פול, לסיריזה יש תמיכה של 32.9%, המעניקה לה הובלה של 6.6% – עלייה לעומת 5.2% בסקר של אותו מכון שפורסם ביום רביעי. סקרים נוספים מעניקים לסיריזה יתרון שנע בין 2.9% ל-5.2% בהתאמה על מפלגת השלטון הימנית. סיריזה תהיה חייבת לנצח ברוב של 40% בבחירות כדי להבטיח כי תוכל להוביל את השלטון לבדה. אבל החישובים האלקטורלים מורכבים והיא תוכל להחזיק במושכות השלטון גם עם פחות, תלוי בתוצאות של מפלגות קטנות שחייבות לקבל 3% מהקולות כדי להיכנס לפרלמנט. בלי רוב כולל, סיריזה תהיה חייבת להקים ממשלת קואליציה. על פי הסקרים המפלגה הקומוניסטית תזכה מחר בין 5.3% ל-7% מקולות הבוחרים, אבל היא לא רואה את עצמה כחלק מקואליציה עתידית עם סיריזה.