הסכם קיבוצי ראשון בתחבורה הציבורית בבאר-שבע לאחר הפרטת הקווים לפני 17 שנה; הסכם נוסף נחתם במטרונית

ההסתדרות, ועד עובדי דן באר שבע והנהלת החברה חתמו אמש (רביעי) על הסכם קיבוצי ראשון בחברה, יממה בלבד לאחר חתימת ההסכם הראשון בחברת דן בצפון המפעילה את שירותי המטרונית. ההסכם הקיבוצי חותם פרק נוסף בתולדות ניסיונות ההתארגנות של עובדי התחבורה הציבורית בבאר שבע, שראשיתם בשנת 2000 עם הפרטת התחבורה הציבורית על ידי העירייה וניסיונות ההתארגנות שכשלו.

2017-07-06_205135

נהגי דן בדרום בעת נקיטת צעדים ארגוניים למען הסכם קיבוצי במאי אשתקד (צילום: מרחב ההסתדרות בנגב)

"המאבק להסכם קיבוצי בתחבורה הציבורית בבאר שבע התחיל עם קריסתה של החברה העירונית של עיריית באר שבע בתחילת שנות ה-2000 אחרי כמעט 40 שנה שניהלה את התחבורה הציבורית בעיר," סיפר לאתר ההסתדרותי "דבר ראשון" יו"ר מרחב נגב של ההסתדרות מאיר בביוף. "על חורבותיה קמה מטרודן, ונכנסה תוך זמן קצר למאבק איתנו. לפני 14 שנים לא היו לנו הכלים שיש לנו היום – למשל החובה של המעסיק להכיר בהתאגדות ולנהל מו"מ – שני סעיפים שהיום הם כתובים בחוק. זה היה מאבק הירואי, שביתה כללית של חמישה חודשים שנשברה לבסוף על ידי שר התחבורה דאז מאיר שיטרית, שטען בחוצפתו שהנהגים השובתים הם עבריינים והביא לבאר שבע חברת אוטובוסים מנצרת כדי לשבור את השביתה. המאבק ההוא נכשל ושנים רבות נשאתי את הצלקת שלו על גבי. לפני כשנתיים קם ועד חדש במטרודן שהוביל מאבק, והפעם חתמנו הסכם, אלא שכמה חודשים אחר כך נגמרה תקופת הזיכיון והחברה התפרקה. על חורבות מטרודן נכנסה בשנה שעברה דן באר שבע – חברת בת של דן הגדולה".

ב'דבר ראשון' נחשף בעבר, שבעוד שהנהלת דן באר שבע קלטה את מרבית נהגי מטרודן את חברי הוועד היא בחרה להשאיר בחוץ. לעובדי מטרודן שהתכנסו לשמוע על תהליך הקליטה לחברה החדשה הבהיר אז המנכ"ל בורנשטיין כי יועסקו בחוזים אישיים ולא בחוזה קיבוצי. אולם למרות המחיר ששילמו חברי הוועד הקודם, העובדים לא היססו ופעלו להקמת ועד עובדים גם בחברה החדשה. "עוד לפני שמטרודן נסגרה רקמתי את התוכניות. רשמתי את שמות הנהגים שעוברים." סיפר ל"דבר ראשון" יו"ר הוועד עמרם אביסדריס. "היו לנו 72 שעות לפני שנקבל תלוש משכורת אחרון ממטרודן – שבהם עדיין היינו חברי הסתדרות. פניתי למזכיר האיגוד עוזי שדה מההסתדרות במרחב נגב, וכבר למחרת הוא חזר אלי ואמר לי שאנחנו ועד לכל דבר ועניין. ידעתי שיתנכלו לי, אבל לא פחדתי כי הוא הבטיח לי שמהרגע שעוברת מעטפת היציגות אני מוגן. ניסו בכל מיני דרכים אבל הוא היה מאחורי וגיבה אותי עם הצוות המשפטי".

ההסכם החדש המסדיר את תנאי עבודתם של כ-300 עובדי החברה קובע כי השכר השעתי לנהגים יעמוד על 39 שקלים לשעה, בדומה לשכר שנקבע בחברות תחבורה אחרות בהן נחתמו הסכמים קיבוציים מול ההסתדרות, כדוגמת דן, דן בצפון, אגד, אגד היסעים, תחבורה ברמה ומטרודן. בנוסף לכך, כל נהג יקבל מעתה הוצאות אש"ל בסך 15 ש"ח ליום, והשתתפות בהוצאות טלפון נייד בגובה דומה.

כחלק מההסכם יהיו זכאים העובדים להשלמת שכר במקרים בהם לא שובצו לעבודה בהיקף של משרה מלאה, ונהגים ששובצו למשמרות מפוצלות יקבלו תוספת שכר מיוחדת שתגיע עד ל-65 שקלים לכל משמרת.

ההסכם מסדיר תשלומים מוגדלים לנהגים על עבודה בימי שישי, מוצ"ש וערבי חג, וכן בונוסים מיוחדים בחודשים בהם הנהגים לא נעדרו מעבודתם ועמדו בכל דרישות הבטיחות. נהגים שיעברו מכסת שעות חודשית מסויימת יקבלו פרמיית עידוד בסך 400 ש"ח. מדי שנה תחלק ההנהלה לעובדיה שהשלימו שנת עבודה מלאה שובר לסוף שבוע זוגי בן שני לילות במבחר מלונות ברחבי הארץ.

לעובדים בעלי ותק של שנה תפתח קרן השתלמות אליה יופרשו 2.5% על חשבון העובד ו-2.5% על חשבון המעסיקלאחר שנתיים יוגדלו הפרשות המעסיק ל-5%. בנוסף, הוסכם כי ההפרשות לקרן הפנסיה של העובדים יעמדו על 2.5% על חשבון העובד ו-2.5% על חשבון המעסיק, ולאחר ארבע שנים יוגדלו הפרשות המעסיק לכדי 5%.

ההסכם שנחתם לארבע שנים כולל גם מנגנון פיטורים הוגן ושקוףאשר מעניק להסתדרות ולוועד העובדים משקל בכל הנוגע להחלטות על סיום העסקתם של עובדים בחברה. העובדים יזכו במעמד של קביעות המעניק להם ביטחון תעסוקתי בתום שבעה חודשי העסקהבנוסף, הוסכם כי בעת איוש של משרות פנויות או חדשות בחברה, תיתן ההנהלה עדיפות לעובדים קיימים.

כאמור, ביום שלישי האחרון נחתם גם הסכם קיבוצי פורץ דרך במטרונית, המסדיר לראשונה ומשפר משמעותית את תנאי העסקתם של כ-150 הנהגים המועסקים בדן בצפון. דן בצפון הינה חברה בת של דן, והחל מאוגוסט 2013 היא מפעילה בזכיינות למשך 12 שנה את שלושת קווי המטרונית במטרופולין חיפה. לחברה כ-100 אוטובוסים מפרקיים המסיעים ומשרתים מדי שנה כ-26 מיליון נוסעים באזור נרחב שכולל את הקריות ואת העיר חיפה.

תוקפו של ההסכם החדש הוא לשלוש שנים, אולם הצדדים התחייבו כי כבר בתוך שנתיים מהחתימה, יתחילו ביניהם מגעים לחתימת הסכם חדש שיביא לשיפור נוסף בתנאי ההעסקה בחברה.

ההסכם שנחתם מבטיח לנהגים ביטחון תעסוקתי וודאות לגבי המשך העסקתם, תוך שהוא מסדיר קבלת עמד של קביעות לנהגים בתום תשעה חודשי העסקה. עוד נקבע בהסכם כי השכר השעתי לעובדים יעמוד על 39 שקל לשעה, וזאת בהתאם לשכר שנקבע בחברות תחבורה אחרות בהן נחתמו הסכמים קיבוציים מול ההסתדרות, כדוגמת דן, אגד, אגד היסעים, תחבורה ברמה ומטרודן. בנוסף לכך, כל עובד יקבל מעתה הוצאות אש"ל בסך 18 שקל ליום.

כחלק מההסכם נקבע כי עובדים שישובצו לסידור עבודה מפוצל בחודש מסוים (כלומר מספר משמרות באותה יממה בשילוב הפסקה ביניהן) יהיו זכאים לתוספת שכר מיוחדת בסך 1,000 שקל. במקביל, עובד אשר לא שובץ למשמרות בהיקף של 186 שעות חודשיות, יהיה זכאי להשלמת שכר למשרה מלאה.

מדי חודש תבחר הנהלת החברה נהג אחד שהצטיין בעבודתו לו יוענק שובר מתנה בסך 250 שקל. בנוסף, אחת לשנה תבחר החברה נהג מצטיין אשר יהיה זכאי לתשלום בונוס בסך 1,500 שקל. בתהליך בחירת העובדים המצטיינים ייקח חלק נציג ועד עובדי החברה. בשורה נוספת בהסכם היא שלעובד אשר השלים שנתיים של עבודה בחברה תיפתח קרן השתלמות, אשר ההפרשות אליה יעמדו על 2.5% ע"ח העובד ו-2.5% ע"ח המעסיק. לאחר שנתיים יוגדלו הפרשות המעסיק ל-5%. ההסכם כולל מנגנון פיטורים הוגן ושקוף, אשר מעניק להסתדרות ולוועד העובדים משקל בכל הנוגע להחלטות על סיום העסקתם של עובדים בחברה.

יו"ר ועד עובדי דן בצפון, אחמד חליל, מסר: "הצלחנו להביא בשורה לציבור העובדים, ואני בטוח כי יחד עם ההנהלה נוכל לפתוח דף חדש ולהמשיך לתת שירות מקצועי ואיכותי לתושבי מטרופולין חיפה".