הסטודנטים באוניברסיטת חיפה לא שותקים מול גל הרדיפה בעקבות המלחמה

אוניברסיטת חיפה הייתה זו שהחלה במסע רדיפה נגד הסטודנטים הערבים. ברדיפה לקחה חלק גם אגודת הסטודנטים, שארגנה הפגנות נגד החזרת סטודנטים שהושעו בתחילת המלחמה לקמפוס. מול מסע רדיפה זה עמדו באומץ חברי תא הסטודנטים של חד"ש. בראיון ל'זו הדרך", מסביר עודאי גנאים, מזכיר תא חד"ש סטודנטים באוניברסיטת חיפה, את החשיבות של פעילות חד"ש סטודנטים ואת ההצלחות של התנועה מתחילת המלחמה.

מה המצב הנוכחי באוניברסיטת חיפה?

עוד בשנה שעברה קודמו באוניברסיטת חיפה מהלכים אנטי-דמוקרטיים, ואלה הגיעו לשיאם ברדיפה החמורה של הסטודנטים הערבים בחודשים האחרונים. בשנה שעברה נגנבו הבחירות לאגודת הסטודנטים באוניברסיטה. אגודת הסטודנטים לא פרסמה את התאריך האחרון להגשת מועמדות לאגודה, למעט דף קטן שהם תלו על לוח מודעות של האגודה באזור בקמפוס אליו איש כמעט לא מגיע. התוצאה הייתה ש-40 סטודנטים, המקורבים לאגודה, הגישו את מועמדותם. מאחר שהמועצה של האגודה כוללת 40 חברים, לכן לא התקיימו כלל בחירות. הם יצרו לעצמם אגודה של מקורבים, שכל מטרתה היא לשרת את האינטרסים שלהם.

בזמנו הגשנו, חד"ש סטודנטים יחד עם עוד כמה מועמדים עצמאיים, תביעה נגד אגודת הסטודנטים בחיפה. אך בית המשפט אישר את התקינות של הפרסום של האגודה לגבי המועד האחרון להגשת מועמדות. כרגע יש מצב אבסורדי באגודה בחיפה: אין בה נציג ערבי, וזאת כאשר 43% מהסטודנטים בחיפה הם ערבים. מאחר שבאוניברסיטת חיפה מתקיימות בחירות לאגודה פעם בשנתיים, הרי השנה מתקיימות בחירות רק בפקולטות שהנציגים שלהן סיימו את הלימודים. אנו פועלים בכמה מישורים כדי לקיים בחירות כלליות לאגודה השנה. חשוב לי לציין שהנהלת האוניברסיטה לא השמיעה שום ביקורת סביב התנהלות האגודה.

תחילת המלחמה חשפה את פרצופה האמיתי של הנהלת אוניברסיטת חיפה. הנהלה זו היא שהחלה במסע הרדיפה המסוכן אחרי הסטודנטים הערבים. בימים הראשונים למלחמה, החליטה האוניברסיטה להשעות כמה סטודנטים מהלימודים בשל פרסומים שלהם ברשתות החברתיות ולהעיף אותם מהמעונות. הנהלת האוניברסיטה הובילה את התהליך הזה באופן המנוגד לתקנון שלה עצמה. לפי התקנון, לפני שמחליטים להשעות סטודנט, יש לקיים ישיבה של ועדת משמעת, בה רשאי הסטודנט לטעון לחפותו. אך ההליך הזה לא התקיים בחיפה. מרכז עדאלה חשף את המהלך הזה ואיים על האוניברסיטה בתביעה. הנהלת האוניברסיטה נלחצה, ביטלה את ההשעיה והחלה הליך גישור.

חשוב להבין, שגם בלי קשר למלחמה קשה לסטודנטים ערבים להרגיש נוח באוניברסיטאות בישראל. מוסדות אלה הם מקום חדש מבחינתם. אנחנו מגיעים מבית דובר ערבית עם תרבות ערבית. לכן קשה להסתובב במרחב בו הכל בעברית ואין בו ייצוג לתרבות שלך. אני חושב שהאקדמיה הישראלית צריכה לתת יותר התאמות והקלות לסטודנטים הערבים וגם להרחיב את מערך השיעורים שמתקיימים בערבית.

אלו צעדים נקטה אגודת הסטודנטים בחיפה במסע של רדיפת הסטודנטים הערבים?

אגודת הסטודנטים בחיפה יזמה בתחילת הסמסטר כמה הפגנות נגד החזרתם של הסטודנטים שהושעו בתחילת המלחמה לקמפוס. אחרי ההפגנה הראשונה, הם הקימו בווטסאפ קבוצה הכוללת בערך 600 סטודנטים. בקבוצה מדווחים סטודנטים לאגודה לגבי פרסומים ברשתות של סטודנטים ערבים בהם מובעת תמיכה בעם הפלסטיני. האגודה התחייבה פומבית שהיא תדאג 'לטפל' בכל סטודנט כזה באופן אישי.

אני הייתי אחד הסטודנטים שפרסומים שלו דווחו לקבוצה זו. בעקבות כך ספגתי גל של קללות ואיומים מסטודנטים ימנים בקמפוס. אמרו לי שעלי ללמוד לעמוד לפני שאוכל להביע את דעתי; אמרו שקיבלתי את הכיסא גלגלים שלי מהשיח' יאסין; אמרו שצריך לפוצץ אותי. אבל מסע ההפחדה והרדיפה הזה לא מפחיד אותי ואת חברי.  נמשיך לקרוא לעצירת המלחמה ולשלום בין העמים.

מה האתגרים שעומדים מול הסטודנטים הערבים ומה התפקיד של חד"ש סטודנטים בנושא?

גל הרדיפה של הסטודנטים הערבים היה מרכיב בתהליך רחב יותר שמטרתו –  להשתיק ולהפחיד את הציבור הפלסטיני בישראל. זה השפיע על הסטודנטים הערבים: אנחנו פוגשים סטודנטים רבים שפוחדים. אנחנו בחד"ש סטודנטים הצלחנו לתת גב לסטודנטים שלנו, לתמוך בהם ולהוציא אותם מהפחד. עלינו להיות אלב שמובילים את מאבקם הצודק של הסטודנטים הערבים בקמפוסים. לשם כך נחוצים כוח, אומץ ורגישות. למשל באוניברסיטת חיפה: מול הלחצים שהפעילה אגודת הסטודנטים על ההנהלה בדרישה להשעות סטודנטים, אנו הפעלנו עליה לחץ נגדי, ובסוף ההנהלה לא עשתה דבר. בכוחנו לעורר אומץ אצל הסטודנטים הערבים ולהוציא אותם מהפחד.

מה החשיבות של חזית סטודנטים יהודית-ערבית?

המלחמה מוכיחה, לדעתי, כמה נחוצה השותפות בין יהודים לערבים. אני סבור כי עלינו לקרב לחד"ש כל סטודנט יהודי התומך בעקרונות של שלום צודק וכולל וצדק חברתי. במזכירות החדשה שלנו בתא הסטודנטים בחיפה הקמנו ועדה ייעודית שמטרתה – למצוא שותפים יהודים חדשים שיצטרפו אלינו למאבק נגד המלחמה. בשנה זו אנו מתכננים לקדם מאבקים רבים בקמפוס. אנחנו יודעים שעלינו לצרף עוד חברים יהודים כדי לחזק את ההשפעה של מאבקים אלה. נכון, השנה הזאת נראית קשה ומפחידה. אבל אם נהיה אמיצים וחכמים נוכל להשיג הצלחה גדולה באוניברסיטאות. ציבור הסטודנטים צריך אותנו ואנחנו צריכים אותו.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/126383