הנשיא מיגל דיאס-קאנל נבחר כדי להנהיג את המפלגה הקומוניסטית הקובנית

הוועידה השמינית של המפלגה הקומוניסטית הקובנית בחרה אמש (שני) בנשיא מיגל דיאס-קאנל כדי למלא את מקומו של ראול קסטרו כמזכיר המפלגה הראשון, העמדה החזקה ביותר במדינה – כך דיווחה סוכנות הידיעות פרנסה לטינה. דיאס-קאנל מכהן מאפריל 2018 כנשיא קובה במקומו של קסטרו והיה שר ההשכלה הגבוהה. הוא הקומוניסט הראשון שנולד לאחר המהפכה המכהן כמנהיג המפלגה, בה הוא חבר הלשכה הפוליטית מאז 2003. דיאס-קאנל, בן 60, למד באוניברסיטת לאס וילאס וב-1982 סיים את לימודי הנדסה אלקטרונית.

 נשיא קובה מיגל דיאס-קאנל עם הנשיא לשעבר, ראול קסטרו, בעת דיוני ועידת המפלגה הקומוניסטית בהוואנה (צילום: גראנמה)

 

ראול קסטרו, התפטר ביום שישי מתפקידו כמזכ"ל ראשון של המפלגה הקומוניסטית. כך הגיע קיצו העידן שבו שלט במפלגה ובמדינה דור הפעילים שלקחו חלק במהפכה בהנהגת אחיו הבכור פידל קסטרו ב-1959. קסטרו בן ה-89, שהיה נשיא המדינה מ-2008 ועד 2018, הודיע על התפטרותו בנאום הפתיחה, דו"ח הוועד המרכזי היוצא, של הוועידה השמינית של המפלגה הקומוניסטית הנערכת במרכז הקונגרסים בהוואנה. 300 צירי הוועידה אמורים לסיים היום את דיוני הוועידה.

קסטרו מסר למשתתפי הוועידה שהוא פורש בתחושה כי מילא את משימתו המהפכנית ובטוח בעתיד המולדת הסוציאליסטית. "ההחלטה לא נכפתה עליי, אף אחד לא הכריח אותי לקבל את ההחלטה הזו", הבהיר קסטרו, שחלקים מנאומו שודרו בטלוויזיה הממלכתית. "כל עוד אני חי אני אגן על המולדת, על המהפכה והסוציאליזם בכוח רב מתמיד" הדגיש. על כך מסר הבוקר העיתון "גראנמה" היוצא לאור בבירת קובה.

דיוני הוועידה נערכים בשעה קשה עבור קובה, ורבים באי מודאגים מעתידה, כשברקע מגפת הקורונה, רפורמות כלכליות כואבות והחרפת האמברגו בידי ממשל טראמפ – אמברגו שהיטלה ארה"ב לפני שישה עשורים. קריסת התיירות, הסגרים והגבלת העברת כספים לקובה פגעו קשה במשק. אמנם פגיעת הקורונה בקובה הייתה פחותה לעומת מדינות אמריקה הלטינית האחרות, בייחוד ברזיל, מקסיקו ופרו; אך המגפה תרמה לפגיעה לכלכלה. כמו כן, ברחבי האיר החל מצבע חיסונים מתוצרת מקומית – "סוברנה".

מנהיג הקומוניסטי היוצא, ראול קסטרו, הוא הרביעי מבין שבעה ילדים של מהגר ספרדי במזרח קובה. הוא הצטרף לאחיו הבכור ומילא תפקיד מרכזי בלוחמת הגרילה שבסופה הופל הרודן הפרו-אמריקאי, הגנרליסימו פולחנסיו באטיסטה. הוא שירת כראש הכוחות המזוינים ובשונה מאחיו פידל, היה פעיל בנוער הקומוניסטי המחתרתי משחר נעוריו.

 

עוד בנושא:

הנשיא לשעבר ראול קסטרו התפטר מתפקידו כמנהיג המפלגה הקומוניסטית הקובנית