לא רק 'כן ביבי, לא ביבי' – אסיפת סיכום מערכת הבחירות בחד"ש תל-אביב

אסיפה פומבית של חד"ש לסיכום מערכת הבחירות לכנסת ה-24 נערכה אמש (שלישי)  במועדון הגדה השמאלית בתל אביב תחת הכותרת "מה הצעד הבא?". השתתפו בה חברי הכנסת של חד"ש (ברשימה המשותפת) עאידה תומא-סלימאן ועופר כסיף. מול קהל של פעילים ותומכים ניתחו שני חברי הכנסת את תוצאות הבחירות והתייחסו למשימות הפוליטיות העומדות על הפרק.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן משוחחת עם פעילי חד"ש במסגרת האסיפה שנערכה אמש במועדון הגדה השמאלית בתל-אביב (צילום: זו הדרך)

 

כיצד מטפחים הובלת מאבק

ח"כ כסיף פתח: "בימים האחרונים תוקפות כנופיות מוסתות ערבים ברחובות ירושלים ויפו. עשרות צעירים משתוללים ומחפשים ערבים כדי לבצע בהם לינץ' – בעידודם של בן גביר, גופשטיין ודומיהם. תופעה זו אינה מנותקת מתוצאות הבחירות. כניסתו של בן גביר לפרלמנט מעניקה לגיטימציה לאלימות הפשיסטית. יש לה, כמובן, תמיכה מלאה מראש הממשלה ומהשר לביטחון פנים, שאינם פוצים פה נגד האלימות ואינם פועלים נגדה ובכך מאפשרים אותה".

"עלינו להיות ערים לסכנה הטמונה במשבר הפוליטי. תפקידנו כמק"י וכחד"ש הוא להיאבק בפשיזם. איש לא יעשה זאת במקומנו. לאורך ההיסטוריה, אלה שהובילו את המאבק נגד הפשיזם היו תמיד הקומוניסטים ושותפיהם", הדגיש.

בהמשך ניתח כסיף את הסיבות למכה שספגה הרשימה המשותפת בבחירות: "ישנם הטוענים שלא עסקנו מספיק ב'פוליטיקה הגבוהה', כלומר בסוגיות כמו הכיבוש והציונות. אני טוען שהבעיה היא אחרת – לא הצלחנו להסביר ולהדגיש את הקשר בין פוליטיקה גבוהה זו לבין הפוליטיקה היומיומית, זו שאנשים מתמודדים איתה בשגרת חייהם, כמו קשיי הפרנסה והפחד מהאלימות ומהפשיעה. לדוגמא, לא קשרנו מספיק בין בעיית הפשיעה לבין הגזענות המובנית בחברה הישראלית, הנשענת על תפיסה של עליונות יהודית. התוצאה הייתה מצד אחד, שכאשר התבטאנו באופן אידיאולוגי דיברנו 'מעל לראש' של חלקים בציבור, ומצד שני, כאשר עסקנו בסוגיות היומיומיות לא הדגשנו את אופיין הפוליטי הכולל".

כסיף הצביע, על חולשה בכל הנוגע בהשתתפות במערכה הציבורית: "השותפות הערבית-יהודית הייתה תמיד אחד הדגלים החשובים ביותר שלנו כתנועה. אולם בשנה האחרונה לא טיפחנו אותה מספיק במאבק היומיומי. לדוגמא, לא התגייסנו במלוא כוחנו למחאות השבועיות נגד שלטון הימין שנערכו בבלפור, בצמתים ובגשרים. הייתה לנו אפשרות לגייס שם תמיכה רבה, אבל לא השקענו בכך די מאמצים".

"בנושאים מסוימים", אמר כסיף, "פספסנו כי היינו שמרנים מדי וחששנו להוביל. לנין אמר שעל מהפכן לצעוד לפני ההמונים, אולם לא להתרחק מהם כדי לא לאבד עמם קשר. לדעתי, חששנו להתרחק מהציבור יותר מדי, אך בפועל מצאנו עצמנו מאחור ולא הצלחנו להוביל. אני אומר זאת במבט לעתיד, כדי שנוכל ללמוד מהטעויות ולהשתפר".

 

מפלגת השמאל העקבית

ח"כ תומא-סלימאן העריכה, כי תוצאות הבחירות הן מפלה עבור הרשימה המשותפת וכי הן מבטאות נסיגה משמעותית בכוחה. "עלינו לשאול עצמנו מדוע כמעט 220 אלף אזרחים שהצביעו למשותפת בבחירות שנערכו במרס 2020 לא יצאו הפעם להצביע, ומדוע שיעור ההצבעה בציבור הערבי צנח ל-44% בלבד".

מערכת הבחירות, ציינה, התאפיינה בפער עמוק בין הציבור היהודי לציבור הערבי. "נראה היה כאילו מתנהלות בישראל שתי מערכות בחירות מקבילות – אחת בציבור היהודי ואחרת בציבור הערבי. בציבור היהודי עסקו אך ורק ב'כן ביבי, לא ביבי', כאשר 'גוש השינוי', כפי שהוא מכונה, דיבר רק על שחיתות. יצא כאילו אין בישראל בעיות פוליטיות, חברתיות וכלכליות, אלא רק בעיה פרסונלית".

"לעומת זאת, בחברה הערבית עסקה מערכת הבחירות בנושאים אחרים לגמרי. רע"מ טענה שהתפלגה מהמשותפת בשל מחלוקת בסוגיית הלהט"ב. אבל זה היה מסך עשן. המחלוקת האמיתית ביננו לבין רע"מ נגעה ביחס לממשלת הימין. ההצעה של רע"מ לכרות ברית עם הימין, שהוא מקור הבעיות של הציבור הערבי, היא טעות פוליטית חריפה. מה שקרה ב-19 באפריל , כאשר רע"מ הצביעה בכנסת בעד הרכב הוועדה המסדרת שהציע גוש מתנגדי נתניהו, מעיד אולי שברע"מ התחילו סוף סוף להבין את מה שהדגשנו לכל אורך הקמפיין: אין אפשרות להשפיע באמצעות חבירה לימין, משום שהימין אינו מוכן לקבל שותפים ערבים", אמרה.

בהמשך הבהירה תומא-סלימאן: "התנועה האסלאמית נאבקת על עמדת ההנהגה בחברה הערבית, ומערערת על הקו הפוליטי הדומיננטי בציבור הערבי ב-73 השנים האחרונות, שהוא הקו שהובילו מק"י וחד"ש. מול אתגר זה עלינו לחדד את הקו שלנו, הקו של התנגדות ושל מאבק נגד השלטון הגזעני והקפיטליסטי. עלינו לחזק את מחויבותנו למאבק בכיבוש ולמאבק המעמדי, ולהסביר את הקשר בין אלה לבין הצרכים היומיומיים של האנשים".

תומא-סלימאן הוסיפה כי מאז הבחירות מקיימות מק"י וחד"ש דיונים במוסדות ובסניפים על המשך הפעילות, לרבות בשאלת הרחבת ההשפעה בציבור היהודי. לדבריה, "אי-אפשר לישון בשקט כאשר מספר המצביעים היהודים לחד"ש הוא נמוך. עלינו לחזק את הקשר עם האזרחים היהודים הרבים ששברו את המחסום הפסיכולוגי והצביעו לרשימה המשותפת בבחירות בשנה שעברה. עלינו לחתור לביסוס שותפות יהודית-ערבית רחבה יותר על בסיס מאבק משותף". "אנחנו נצליח, כי אנחנו מפלגת השמאל העקבית, והיחידים שיש להם אומץ להתמודד עם הבעיות העמוקות בחברה בישראל", סיכמה לתשואות הקהל.

אסף טלגם