המשבר בעיראק: הנשיא התפטר, מונה רה"מ והמחאה ההמונית נמשכת

נשיא עיראק ברהם סאלח הודיע היום (חמישי) כי יתפטר בעקבות "בחירת מועמד לראשות הממשלה שיודח על ידי המפגינים". זאת על רקע הצלחתו של המחנה הפרואיראני לכפות על אף התנגדותו של סאלח את המועמד שיחליף את ראש הממשלה עאדל עבד אלמהדי, שפרש בנובמבר האחרון. מדובר במושל בצרה, אסעד אלעידני. יצוין שהמחאות ברחבי עיראק נמשכות והמפגינים דוחים את כל מועמדי הממסד הפוליטי הנוכחי בטענה שאינם מעוניינים בראש ממשלה שהיה מעורב בשלטון מאז 2003, שמאז מערכות הבחירות מורכבות מתמהיל של ייצוג עדתי. כך מוסרת ראש הטלוויזיה אלג'זירה.

פעילי המרד העממי שפרץ ב-1 באוקטובר שבו ודרשו דרשו את התפטרותה של כל הממשלה. רבבות מפגינים חזרו בתחילת השבוע לחסום כבישים וגשרים בדרום עיראק. המפגינים שרפו צמיגים בערים הגדולות בדרום המדינה, ואף הביאו לסגירת בתי הספר ובנייני הממשל בהן.

המפגינים החלו בימים האחרונים להתארגן מחדש ברחובות, לאחר שבועיים של רגיעה יחסית במחאה ובעימותים עם כוחות הביטחון שהביאו למאות הרוגים. בערים הדרומיות דיוואניה, נסיריה, הילא, קוט ואמארה הודיעו המפגינים על שביתה כללית ואיציות אזרחי, ובתחילת השבוע, בתי ספר ומבני הציבור בערים אלו נותרו סגורים. המפגינים טוענים כי ההתאוששות הכלכלית שהובטחה להם במשך 16 שנה מעולם לא הגיעה, בעוד שיותר ממחצית ההכנסות על הנפט נלקחה על ידי פוליטיקאים מושחתים ומקורביהם. בשעה שהמפגינים מחדשים את המחאה ומסתכנים בחידוש האלימות נגדם, שכבר הביאה ל-460 הרוגים ויותר מ-25 אלף פצועים מאז אוקטובר, הממשלה עדיין משותקת.