המנהל האזרחי החרים 12 לוחות סולאריים בקהילת ח'אן אל-אחמר שבאזור ההתנחלות כפר אדומים

נציגי המנהל האזרחי מלווים בכוחות מג"ב הגיעו ביום רביעי האחרון לקהילת ח'אן אלאחמר, הסמוכה להתנחלות כפר אדומים. נציגי המנהל פרקו 12 לוחות סולאריים, שהם מקור החשמל הבלעדי לבתיהם של תושבי הקהילה והחרימו אותם.

2015-04-04_204237

חברי הקהילה משתייכים לשבט הג'האלין ומוצאם מאזור תלערד בנגב, ממנו גורשו עלידי הצבא בשנות החמישים. בני הקהילה חכרו תחילה קרקעות למגורים ולמרעה במקום שבו שוכנת כיום ההתנחלות מעלה אדומים. לאחר שגורשו גם משם, התיישבו במיקום הנוכחי. הקהילה כוללת כיום 23 משפחות המונות כ-160 תושבים, כמחציתם ילדים. בית הספר של הקהילה, שנבנה באופן מאולתר מאחר שהרשויות הישראליות מסרבות לאפשר תכנון חוקי בקהילות הבדואיות בשטח סי משרת את כל ילדי הקהילות הבדואיות באזור. המנהל האזרחי הוציא צווי הריסה לכל בתי קהילה ולבית הספר, אך בעקבות עתירות לבג"ץ, הודיע פרקליטות המדינה כי היא נמנעת מביצוע הריסות מבנים בקהילה בשלב זה בשל התכנית להעביר את תושביה לעיר נועיימה המתוכננת לקום באזור יריחו, זאת חרף התנגדות בני הקהילה למהלך.

הקהילה אינה מחוברת לרשת החשמל, למרות שחוטי החשמל עוברים מעליה. עד לאחרונה היו בקהילה רק שני לוחות סולאריים – אחד של בית הספר ואחד שנרכש באופן פרטי עלידי אחת המשפחות. בשלושת החודשים האחרונים קיבלו תושבי הקהילה תשעה לוחות סולאריים במימון תורמים, שאיפשרו להם להאיר את בתיהם. אתמול הובאו לקהילה שני לוחות סולאריים נוספים. זמן קצר לאחר שהובאו הלוחות החדשים הגיעו למקום נציגי המנהל מלווים בכוחות מג"ב, ואיתם משאית שעלייה מותקן מנוף. אנשי המנהל החלו לפרק את הלוחות שנתרמו וכן את הלוח היחיד שנרכש באופן פרטי ולהחרימם. הלוח הסולארי היחיד שלא הוחרם הוא זה של בית הספר, המהווה כעת את מקור החשמל היחיד בקהילה של 160 תושבים.

מבצלם נמסר כי "אספקת חשמל הינה צורך בסיסי. המציאות בה הרשויות הישראליות מונעות מהקהילה המתגוררות במקום מזה עשרות שנים גישה למשאבים ושירותים בסיסים, כופה על התושבים לחיות בתנאים שאינם נותנים מענה מינימאלי על צרכיהם. בהיעדר תשתית חשמל, הצליחו תושבי ח'אן אלאחמר, בסיוע תורמים, ליצור חלופה חלקית ביותר בדמות לוחות סולאריים. פעולת המנהל האזרחי פוגעת אנושות בתנאי החיים במקום". ועוד נמסר מבצלם "פעולה זה של המנהל היא חלק ממדיניות רחבה יותר של ממשלות ישראל השונות ומשתלבת במאמצים הרבים שעושות הרשויות השונות, מזה עשרות שנים, לגרש מבתיהם בתואנות שונות אלפי פלסטינים הגרים בעשרות קהילות הפזורות בשטח סי. גורמים רשמיים ישראלים הכריזו בהזדמנויות שונות כי הם מבקשים להשתלט על שטחי סי, כדי ליצור נסיבות שיקלו על סיפוחם לגבולות המדינה במסגרת הסדר הקבע ועד אז, לספחם דהפקטו".

סרטון שצולם בעת החרמת הלוחות:

https://www.youtube.com/watch?v=WAGFHnJBNog

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/planning_and_building/20150402_solar_panels_confiscated_in_khan_al_ahmar