הממשלה רוצה להרחיב סמכויות להטיל מעצרים מנהליים; הח"כים של חד"ש מתנגדים

ועדת החוקה חוק ומשפט, דנה אתמול (שני) על התיקון לחוק סמכויות שעת חרום (מעצרים) – הסעיפים שפוצלו מהצעת חוק המאבק בטרור, שעניינם מעצר מנהל וצווי הגבלה וצמצום. לפי הצעת החוק, הסמכות להורות על מעצר מנהלי תיקבע כהסדר קבע, ללא תלות בקיום מצב חרום. בנוסף, לשר הביטחון תהיה סמכות להורות בצו על הגבלות מנהליות, מטעמי ביטחון.

2016-11-01_200817

המשנה ליועץ המשפטי, עו"ד רז נזרי, הציג את עיקרי השינויים המוצעים והוסיף כי "המילים הדרמטיות של פגיעה אנושה בזכויות אדם הן תיאור מופרך למצב שקיים עשרות שנים". עוד אמר כי "החוק מיטיב את המצב ביחס לזכויות אדם, שכן מבטלים את ברירת המחדל לפיה כל ההליכים יהיו בדלתיים סגורות וחלק מההליך יהיה גלוי". הוא הוסיף כי "מעצר מנהלי הוא כלי בעייתי ביותר, אבל אין לנו פריבילגיה להיצמד רק לערך אחד. המעצר המנהלי מציל חיים ומשתמשים בו רק כשאין דרך אחרת למנוע סכנה. מתחילת השנה הוצאו 20 צווי מעצר מנהלי, לא כולל את איו"ש, ו-75 צווי הגבלה".

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) הבהיר בדיון כי "הכנסת קבעה כבר ב-1951 כי על ועדת החוקה לבטל את תקנות ההגנה והיום לוקחים את המנגנונים המפלצתיים של השלטון הזר הבריטי ומחוקקים אותם כחוק מודרני. אפילו השיפורים המוצגים הם הרעה במצב. כשמדובר בשר ליברמן אני לא יודע על מי יאסור ללכת לשירותים". ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) הוסיף "כעו"ד ייצגתי בתיקי מעצר מנהלי וחשתי את העוול למיוצג, למערכת המשפט ולחברה. יש כאן שילוב של סמכויות דרקוניות והפחדת שופטים, שיחשבו פעמיים אם אפשר להתערב במצב כזה".