הממשלה מציעה שהציבור ישלם את מחיר האסון הסביבתי בערבה

סגן השר להגנת הסביבה, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), יציג לממשלה תוכנית לשיקום שמורת הטבע "עברונה" בעקבות אירוע דליפת הנפט בבאר אורה. על פי ההצעה שתוגש ביום ראשון הקרוב, תקצה הממשלה כ-17 מיליון שקל ותוספת כוח אדם לטיפול בקרקעות מזוהמות ושיקום אוכלוסיית בעלי החיים שנפגעו. בעמותת 'אדם טבע ודין' טוענים כי מדובר ב"הצעה רשלנית שמסירה את האחראיות מחברת קצא"א.

2014-12-26_170244

נפט בשמורת הטבע "עברונה" (צילום: רשות הטבע והגנים)

בעמותת "אדם, טבע ודין" טוענים שתכניתו של אקוניס, שמונה לתפקיד סגן השר לאיכות הסביבה לאחר אסון הנפט, מהווה כניעה לחברת קצא"א, "שתאשר הצעה רשלנית כמענה לאסון האקולוגי הגדול ביותר שאירע בישראל". לדברי עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל העמותה, ההצעה "מתעלמת מהאחריות הישירה של חברת קצא"א לאסון האקולוגי, היא מתכחשת לעקרון 'המזהם משלם', אינה מטילה חובת ערבויות ובטחונות למניעת מקרים מסוג זה בעתיד ומותירה על כנה את המשך ההתנהלות החסויה של קצא"א, כך שאסון זהה או חמור יותר עשוי להתרחש שוב מחר בבוקר והפעם בקרבת ריכוזי אוכלוסין".

לדברי עו"ד ברכה סכומי הכסף וכמות התקנים שיועברו לשיקום האזור לא יספיקו כדי להתמודד עם מימדי האסון. "מדובר במדיניות שוטפת של המשרד להגנת הסביבה שאינה נותנת מענה אמיתי לאסון האקולוגי שהתרחש לפני מספר שבועות בערבה". ב"אדם טבע ודין" טוענים כי האחריות לשיקום צריכה ליפול על כתפי קצא"א, וכי יש לפתוח בחקירה פלילית מקיפה ובלתי תלויה, "אשר במסגרתה תחקר האחריות הפלילית של כל המעורבים בפרשה זו, ובכלל זה של חברת קצא"א עצמה, של חברי דירקטוריון החברה, של נושאי המשרה שבה ושל הגופים שהיו אמורים לפקח על פעילותה". בנוסף מבקשים ב"אדם טבע ודין" להסיר את החיסיון לו זוכה חברת קצא"א ולהחיל עליה את עיקרון חופש המידע. "הסטנדרטים של קצא"א לא מתקבלים על הדעת. למה היא מפוקחת עלידי משרד האוצר? כל סוגיית הנפט בישראל אנכרוניסטית. זהו אסון שהיה ידוע מראש", אמר ח"כ דב חנין (חד"ש) בדיון של ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.