המועצות הדרוזיות והצ'רקסיות הכריזו על שבוע זעם במחאה על המשבר התקציבי

במועצות הדרוזיות והצ'רקסיות הכריזו על שבוע זעם במחאה על המשבר התקציבי. בתום ישיבת חירום שנערכה אמש (ראשון) בעוספיה אמרו ראשי המועצות כי ההצעות הכספיות שקיבלו ממשרד האוצר בניסיון לפתור את המשבר מעליבות ואינן עונות על צרכיהם. כך מסר הבוקר העיתון "אל אתיחאד".

במסגרת המחאה החל ממחר יושבתו המועצות המקומיות וכל מוסדות החינוך למעט החינוך המיוחד. בנוסף לכך, החל משעות הבוקר תתקיים מחאה בצמתים ראשיים, שתכלול חסימת צירי תנועה מרכזיים. ביום רביעי תימשך ההשבתה ושיירת כלי רכב תצא בנסיעה איטית לכיוון ירושלים, שם צפויה הפגנה של ראשי הרשויות מול משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר.עם זאת, במקביל למחאה יימשכו דיונים מול משרדי הממשלה, עד להגעה להסכם עם משרד האוצר שיענה על הדרישות והצרכים.

ח"כ ג'אבר עסאקלה בישיבת ועדת הכספים שנערכה בשבוע שעבר כדי לדון במצוקת המועצות הדרוזיות והצ'רקסיות (צילום: אלאתיחאד)

ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, בגיבוי חברי הכנסת הערביםדרוזים – ג'אבר עסאקלה (חד"ש הרשימה המשותפת) ממע'אר, חמד עמאר (ישראל ביתנו) משפרעם, וע'דיר כמאלמריח (כחוללבן) מדלית אל כרמל החליטו לצאת למאבק גלוי כדי להבטיח את תקציביהן. בחודשים האחרונים חברי הכנסת יחד עם פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות שיגרו מספר מכתבים בנושא ללשכת ראש הממשלה, לשר האוצר משה כחלון, לראש אגף תקציבים באוצר שאול מרידור ולשר לשיתוף פעולה אזור צחי הנגבי, בהם התריעו על מצב כלכלי חמור.

לדבריהם, עד אמש לא קיבלו כל מענה לפניותיהם. לפני כשבוע שיגרו חברי הכנסת הדרוזים מכתב בהול לראש הממשלה, בנימין נתניהו, "על מנת למצוא פתרון מידי ולמנוע החרפת המאבק". גם מכתב זה נותר ללא מענה מנתניהו, עד שאמש, ברגע האחרון, זימן אותם לפגישה. בשבוע שעבר נפגשו ראשי המועצות עם נתניהו וכחלון לדיון במשבר התקציבי. הרקע למשבר הוא התכנית "לפיתוח ולהעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסים לשנים 2016-2019", שנקבעה בהחלטת ממשלה 959 מ-2015, שעל בסיסה מועברים תקציבים לרשויות המקומיות הדרוזיות והצ'רקסיות. תקציב הרשויות האלה אינו מעוגן בבסיס תקציב המדינה ולפיכך, בסוף החודש זה יסתיים תוקפה של התכנית, הן תיוותרנה ללא מקור מימון לפעילות.