המוני עובדים הפגינו בצרפת נגד המדיניות הניאו-ליברלית של ממשלת הולנד

המוני עובדים הפגינו אתמול (רביעי) ברחבי צרפת נגד המדיניות הניאו-ליברלית של ממשלת הולנד. על פי ידיעה שפורסמה הבוקר בעיתון "הומניטה", ביותר מ-220 הפגנות ועצרות שנערכו ברחבי המדינה לקחו חלק כחצי מיליון מפגינים – רובם עובדים החברים באיגודים המקצועיים. בהפגנות גם בלטו סטודנטים ותלמידי תיכון. ההתאחדות הארצית של הסטודנטים (UNEF) קראה לשביתה בכל האוניברסיטאות ומאות בתי ספר תיכוניים אף הם שבתו, על פי יוזמת הנוער הקומוניסטי. המחאה החלה כבר ביום שלישי בשעות הלילה כאשר איגודי עובדי הרכבות בצרפת החלו להגביל את תנועת הרכבות ברחבי המדינה ואת מערכת הרכבות במחאה על הצעתו של הנשיא פרנסואה הולנד לבטל את שבוע העבודה של 35 שעות, להפריט את התחבורה הציבורית ולשנות את חוקי העבודה – כדי לאפשר פיטורי בזק.

2016-03-10_165945

השער של העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה", הבוקר: "חצי מיליון מפגינים"

השביתה ברכבות שהחלה ביום שלישי בשעה שבע בערב והסתיימה היום, בשעות המוקדמות של הבוקר. היא שיבשה את פעילות הרכבת המהירה יורוסטאר המקשרת בין פאריס ללונדון, וכן את שירותי רכבת טאליס המקשרת בין פאריס לבין בריסל. כמו כן היא הורגשה היטב ברכבות האזוריות ובעיר פאריס – בה לא שבתו שירותי הרכבת התחתית, ה"מטרו", על מנת לאפשר לכרבע מיליון עובדים להגיע להפגנה הגדולה שנערכה בשעות הצהריים.

איגודי העובדים מתנגדים לחוק שיאפשר לחברות להאריך את שעות העבודה בתמורה לתוספת מינימלית בשכר ויקל עליהן לקצץ שכר ומשרות. אף שהולנד דחה את הצגת החוק ל-24 במרס כדי לתת לממשלה זמן להתייעץ במנהיגי העובדים, האיגודים החליטו לקיים בכל זאת את ההמחאה. שתי פדרציות האיגודים הגדולות: ה-CGT ו-FO אף פרשו מהשיחות עם הממשלה.

אתמול, ראשי האיגודים הפגינו יחד עם הנהגות המפלגה הקומוניסטית, מפלגת השמאל ואף עם חברי פרלמנט רבים מהמפלגה הסוציאליסטית השלטת. הנשיא הולנד צריך להתמודד גם עם ההתנגדות הגוברת בתוך מפלגתו. מרטין אוברי, ראשת עיריית ליל ושרה לשעבר שהייתה מזכ"ל הסוציאליסטים ומהוגי שבוע העבודה בן 35 שעות, חתמה השבוע על מנשר שפורסם בעמוד השער של העיתון "לה מונד", בו האשימו חברי פרלמנט סוציאליסטים את הולנד בכך שהוא "מחליש את צרפת באופן מתמשך" עם המדיניות שלו. ההתנגדות הפנימית והירידה בתמיכה בהולנד לשפל של כל הזמנים, על פי הסקרים, מגבירים את הלחץ על ממשלתו הניאו-ליברלית.