המדינה 'אינה יודעת' כמה עובדי קבלן היא מעסיקה

מספר ימים לאחר שהשרים דחו הצעות חוק לטובת העובדים – צוין אתמול (רביעי) יום העסקה ישירה בכנסת. יחד עם זאת, אין בשורות מיוחדות: המליאה החליטה לדחות את הצעת החוק לחשיפת השכר ובדיון מיוחד בוועדת הכספים התברר כי אין כלל נתונים על מספר עובדי הקבלן במגזר הציבורי.
2014-06-19_184525
הפגנה של פעילי הקואליציה למען העסקה ישירה שנערכה בשבוע שעבר בירושלים (צילום: הקואליציה להעסקה ישירה)

הדיון בכנסת נערך לרגל "יום העסקה ישירה", המוקדש להעסקה הישירה במגזר הציבורי. אסתי סגל, מהקואליציה להעסקה ישירה, אמרה במהלכו כי "לא יודעים כמה עובדי קבלן יש, כמה עובדי מיקור חוץ יש וכמה כסף המדינה מוציאה עליהם. גם במקומות שהמדינה יודעת שזה נכשל והמגמה הזו ממשיכה". סגל הוסיפה כי "כסף ציבורי גדול עובר לידיים מעטות. השיטה מעודדת מרמה, הטעיות ועבירות שונות על החוק וגם לא משתלמת כלכלית – מחקרים כבר הראו כי מיקור חוץ יקר מהעסקה ישירה". בתגובה להיעדר נתונים נאותים על מספר עובדי הקבלן אמר סגן החשבת הכללית, מרדכי אלישע, כי "צמצמנו מאוד את העסקת עובדי קבלן ממאות אלפים לעשרות אלפים, אבל בהעסקה ישירה נתקלנו בקושי לגייס הרבה בעלי תפקידים מקצועיים כמו מהנדסים ופסיכולוגים".
בדיון נוסף, שהתקיים בנושא בוועדה לביקורת המדינה, הודיעה נציגת המבקר, ליאורה שמעוני, כי המבקר כבר בודק את אכיפת חוקי העבודה במשרד הכלכלה ובעיקר העסקת עובדים בשכר נמוך במגזר הציבורי, בדגש על המתרחש בתחום עובדי ההוראה – זאת לקראת דו"ח מקיף שיפרסם בשנה הקרובה. גם בוועדת העבודה והרווחה נערך דיון סוער בנושא עובדי "כתף אל כתף" – המועסקים בשירות המדינה באמצעות נותני שירותים ואינם זכאים לתנאי העובדים הקבועים, על אף שהם מבצעים את אותו תפקיד. יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, הבטיח בישיבה "צעדים ארגוניים ובלגן", אך לא התחייב על תאריך. "המדינה מצהירה על 460 עובדי "כתף אל כתף", אך בפועל, בשטח מספרם גדול בשיעור של עד 2,500% יותר מדיווחי המדינה", טען. "זהו אבסורד שמחייב להפעיל חוקרים כדי לגלות נתונים, שהמדינה חייבת לחשוף על פי חוק אבל מסתירה". יצוין שח"כ דב חנין (חד"ש), אמר בפתיחת השימוע הציבורי בנושא שנערך בשבוע שעבר באולם נגב בכנסת:
"הגיע הזמן לעלות שלב במאבק מול האינפלציה בהעסקה הקבלנית שמאפיינת יותר ויותר תחומים. אין היום תחום בחברה הישראלית שאין בו עובדי קבלן. יש רופאי קבלן, ואחיות קבלן, ומורי קבלן, ומהנדסי קבלן, והכל נעשה בדפוס העסקה עקיפה שהולכת ונעשית יותר ויותר אינפלציונית".