המאבק נמשך: שיירת מכוניות מקלנסווה לקריית הממשלה; ח"כ ג'בארין: ננצח את הגזענות

המאבק נגד הריסת בתים נמשך ומחר בבוקר (שני), בשעה 9:00, תצא מקלנסווה שיירת מכוניות ואוטובוסים לעבר קריית הממשלה בירושלים. במקום תתקיים עצרת מחאה. יצוין שאתמול (שבת) נערכה הפגנה המונית בערערה שבוואדי עארה נגד הריסת בתים. בתום ההפגנה מסר ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת), שהינו תושב האזור: ״האלפים שהשתתפו היום בהפגנה שולחים מסר ברור של היאחזות באדמת המולדת ובזכויותינו האזרחיות והלאומיות. אנחנו ננצח את הגזענות ואת ההסתה שנתניהו וארדן מזינים. אנחנו חזקים בזכות ההמון שמאמין בצדקת דרכו ויוצא לרחובות להיאבק על זכותו הבסיסית לקורת גג. נקים תנועת זכויות אדם ערביתיהודית כדי לעצור את הידרדרות המדינה לפשיזם״.

2017-01-22_211424

מפגינים בערערה, אתמול, נגד הריסת בתים (צילום: אל אתיחאד)

יצוין שעל פי הסקר שנערך על ידי סטטנט בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל, לאחר האירועים באום אלחיראן, הרוב המוחלט של האזרחים הערבים מתנגד להריסת הבתים ביישוב שבנגב. על פי תוצאות הסקר, 97 אחוז מהאזרחים הערבים ציינו שהם מתנגדים למדיניות הממשלה ומעשיה בהריסת הבתים של התושבים באום אלחיראן. רק 15 אחוז ציינו כי "המניע היה חוקי", שמטרתו "למגר ולהדביר את תופעת הבנייה הבלתיחוקית". מתוצאות הסקר עולה כי 50 אחוז מכלל הציבור הערבי הצביעו כי ממשלת ישראל היא האחראית לעימותים וההתלקחות באום אלחיראן. לעומתם, 40 אחוז מאשימים את ראש הממשלה, בנימין נתניהוכאחראי על שפיכות הדמים ביישוב שבנגב.

בנוסף, נמצא בסקר כי 50 אחוז מהציבור הערבי חושב ש"השיקולים הפוליטיים הגזעניים" נגד הציבור הערבי הם שהניעו את פעילות הריסת הבתים ביישובים הערביים בכלל ובאום אלחיראן. לעומתם, 20 אחוז מהציבור הערבי ציינו כי מעורבותו של נתניהו בפרשת השחיתות היא שהניעה אותו להורות על הריסת הבתים באום אלחיראן כדי להסית את תשומת הלב הציבורית והתקשורתית ולהבליט סוגיות אחרותיתרה מכך, 14 אחוז ציינו כי הריסת הבתים היא פיצוי למתנחלים. 95אחוז מהציבור הערבי חושבים שהציבור הערבי סובל מאפליה והיעדר שוויון במדינת ישראל, ורק 5 אחוז חושבים שקיים שוויון בין היהודים לערבים במדינה. 63 אחוז מהמצביעים בסקר ציינו כי ישנו אפרטהייד כנגד המיעוט הערבי במדינת ישראל.

רק כ-26 אחוז מהציבור הערבי מרוצה מתפקודה של הרשימה המשותפת. לעומתם, 32 אחוז אינם מרוצים מתפקודה של הרשימה. בנוסף לכך, נמצא כי מרבית המשתתפים בסקר, 42 אחוזים, מרוצים "במידה בינונית" מתפקודה הרשימה בכנסתראש הרשימה, ח"כ איימן אודה (חד"ש), זוכה לתמיכה הולכת וגוברת על פי הסקר, וחלה עלייה ניכרת בשביעות הרצון של הציבור הערבי מתפקודו בעת האחרונה בעקבות האירועים הקשים בפינוי היישוב הערביבדואי שבנגב. בנוסףכ-24 אחוז ציינו כי חד"ש היא המפלגה הפניםמפלגתית שמייצגת את עמדותיהם. יתר המפלגות הפועלות בקרב האזרחים הערבים קיבלו ציון נמוך הרבה יותר.

בנוסף על פי הסקר, אם הבחירות היו מתקיימות היום, שיעורי ההצבעה בקרב הציבור הערבי היה מגיע ל-79 אחוז עלייה משמעותית בהשוואה לשיעורי ההצבעה בשנים האחרונות ולמערכת הבחירות האחרונה (64%). כלומר, אם הבחירות היו מתקיימות כיום הרשימה המשותפת זוכה ב-14 מנדטים לפחות. בסיום הסקר טענו מחבריו כי "הציבור הערבי מעוניין במחאה לא אלימה במסגרת החוק הישראלי, מבלי לאמץ אסטרטגיות אלימות העלולות להזיק לציבור הערבי, מצד שני הציבור הערבי, נמצא בצומת נפיצה – רבע מהציבור שתומך בהסלמת ההפגנות הם ציבור גדול שאיבד תקווה בהידברות ואין לו בכלל אימון במוסדות המדינה".