האגודה לזכויות האזרח דורשת חקירה עצמאית של אירועי הריסת הבתים באום אל-חיראן

האגודה לזכויות האזרח פנתה למפכ"ל המשטרה, רוני אלשייך, בעקבות האירועים הטרגיים שהתרחשו באום אלחיראן ביום רביעי שעבר, והובילו למותם של אזרח ושל שוטר ולפציעתם של אחרים. בפנייה מציינת עו"ד שרונה אליהו חי כי עדויות מהשטח מדווחות על אלימות קשה מאוד של המשטרה כלפי תושבים ופעילים שנכחו בכפר כדי למחות על הריסת הבתים. העדויות מצביעות על שימוש באמצעים בלתי מידתיים ומופרזים נגד המפגינים, לרבות שימוש בכדורי ספוג, רימוני גז והלם ונקיטה באלימות פיזית כלפי מפגינים.

2017-01-22_211405

מפגינים, אתמול, בערערה, דורשים לפטר את השר לביטחון פנים גלעד ארדן (צילום: אל אתיחאד)

"עדויות ודיווחים מעלים חשש כי במקום לנסות ולהימנע ככל האפשר מעימותים ולפעול באמצעים מידתיים, תוך הבנה והפנמה לקושי הסיטואציה, וללחץ הנפשי והפיזי בו נמצאו התושבים, באופן התנהלותה באירוע גרמה המשטרה רק להחרפת המצב", כתבה עו"ד אליהו חי.

לנוכח הצפי לקיומן של הפגנות הנוספות במחאה על הריסות הבתים ועל התנהלות כוחות המשטרה באירועי אום אלחיראן, ועל מנת למנוע עוד שפיכות דמים ופגיעה בחיי אדם, מבקשת האגודה מהמפכ"ל לפעול להטמעת החוקים והנהלים המסדירים את הטיפול בהפרות סדר בקרב שוטרי משטרת ישראל, ולהנחות אותם לנהוג באיפוק מירבי במהלך ההפגנות הבאות, כך שיובטחו זכויות היסוד לחופש הביטוי ולחופש המחאה, כמו גם הזכות לשמירה על שלמות גופם של המפגינים ועל הסדר הציבורי. עוד דורשת האגודה לפעול לקיום חקירה על ידי גורם עצמאי ובלתי תלוי לבחינת השתלשלות האירועים באום אלחיראן, כדי להפיק לקחים ולמניעת הישנות מקרים דומים בעתיד.