הכנסת אישרה חוק שמעביר כספים מהציבור לכיסיהם של בעלי הון המשקיעים בהיי-טק

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה ראשונה את הצעת החוק הממשלתית לעידוד תעשייה עתירת ידע (הוראת שעה), התשפ"ב-2022, אליה הוצמדה הצעה פרטית של חברי הכנסת אלכס קושניר (ישראל ביתנו) וולדימיר בליאק (יש עתיד), וכן הצעה פרטית של חברת הכנסת לימור מגן-תלם (ישראל ביתנו). 18 חברי כנסת תמכו בהצעה, מול שלושה מתנגדים, והיא תעבור לוועדת הכנסת.

מוצע לקבוע בחוק הטבות למשקיעים בחברות היי־טק ישראליות וכן הטבות לחברות בגין רכישת חברות אחרות או מיזוג עם חברות אחרות, שהקניין הרוחני שלהן רשום בישראל ומרכז פעילותן בישראל.

מתחם תאגידי היי-טק בקריית אריה, פתח תקווה (צילום: ויקימדיה)

 

החוק מקנה זיכוי ממס למשקיעים פרטיים אשר מבצעים השקעות בחברות הזנק בגובה של סכום ההשקעה המוכפל בשיעור מס רווח ההון שחל על המשקיע, ובכך מוזיל את עלות ההשקעה בחברות אלה. ההסדר השני מאפשר את דחיית תשלום המס על רווח ההון במכירה של חברה טכנולוגית, לבעל מניות אשר משתמש בחלק מהתמורה מהמכירה לצורך השקעה בחברת הזנק. ההסדר השלישי מאפשר התרת השקעה במניות כהוצאה לצורכי מס, לחברה טכנולוגית גדולה אשר רוכשת שליטה בחברה טכנולוגית אחרת – זרה או מקומית.

אך לדברי "לובי 99" מדובר הטבת מס ללא הגבלת סכום לקומץ משקיעים קטנטן. "נראה שלפחות בענייני הטבות לאלפיון העליון, אין מחלוקת בין אופוזיציה לקואליציה. מדוע החוק מיותר, לא צודק ויצור עיוותים בהקצאת המשאבים בשוק ההייטק", הדגישו.

גם עמותת "רווח נקי"  מתחה ביקורת קשה על הצעת חוק שאומרת על עצמה שהיא מסוכנת.

"בחוק לעידוד תעשיות עתירות ידע, מקדם הטבות מס אסטרונומיות לאנשים העשירים ביותר בישראל, ומעביר הלכה למעשה כסף מהקופה הציבורית של כולנו לאנשים שהכי פחות צריכים אותו, זאת למרות שכלל לא ברור אם הטבות המס אכן מקדמות השקעות בישראל", נמסר. "בפעם הקודמת שנתנו הטבות דומות זה היה ל-275 אנשים בעלי הכנסה ממוצעת של יותר מ-4.8 מיליון שקל, והפעם זה הולך אפילו לגדול. ההטבות המוצעות הן בעלות השלכות חלוקתיות רגרסיביות – את זה לא אנחנו אומרים אלא זה כתוב בדברי ההסבר של הצעת החוק, שמאוד היה חשוב לה לספר לנו ש"הטבת מס שניתנת למשקיעים בחברות מו"פ מנוצלת רק בידי מיעוט של אנשים עשירים מאוד".

 

לעיון במסמך משותף של "לובי 99" ו"רווח נקי" ובו ביקורת קשה על הצעת החוק שעברה היום בקריאה ראשונה (11 עמודים):

https://drive.google.com/file/d/1xDA69u8yT4hNT67Nk6_-QlKsXjfddeSd/view