הכנסת אישרה בקריאה טרומית את חוק ההסדרה; ח"כ ג'בארין: ממשלת הימין תעמוד לדין בהאג

בתום דיון סוער וקולני, ולאחר מחאות רבות מצד חברי האופוזיציה, אישרה אמש (שני) מליאת הכנסת בקריאה טרומית נוסח מרוכך של חוק ההסדרה שאינו כולל את סעיף הרטרואקטיביות ולא יחול על ההתנחלות עמונה. הצעת חוק עברה ברוב של 60 תומכים מול 49 מתנגדים. הרשימה המשותפת הגישה אמש הצעת אי אמון בממשלה על רקע אישור החוק. ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש) אמר כי מי שמקדם את חוק ההסדרה, "שלא יופתע אם ימצא עצמו בתא הנאשמים בבית הדין הפלילי בהאג". עוד אמר ג'בארין כי הקרקע שהממשלה טוענת שהיא 'נכסי נפקדים' היא אדמה פרטית של פלסטינים וכי הוא פגש אישית את בעלי הקרקע, שמתכוונים לעתור לבג"ץ אם המאחז יועתק לקרקעות האמורות.

2016-12-06_200337

כותרת ראשית של "ידיעות אחרונות", השבוע

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הציג את ההצעה במליאה ואמר: "היום הזה שבו חוק ההסדרה עובר בכנסת הוא הישג אדיר בקנה מידה היסטורי. היום שבו הטרור המשפטי הגיע לקיצו. הכנסת הזו והממשלה הזו משנים את כללי המשחק, והסוגיה חוזרת למגרש הטבעי שלה הוא המגרש הפוליטי. היום הזה החרב החדה המונפת על אלפי בתים ביהודה ושומרון התאדתה. החוק הזה מכיר בהתיישבות בצורך ציבורי שמותר להפקיע בעבורו. הכנסת הזו קובעת שהמתיישבים הגיבורים אינם עבריינים".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג התנגד להצעה: "זה ויכוח שעוד ייזכר בהיסטוריה של המדינה. זה החוק להקמת המדינה הדו לאומית. זו קומבינה של קרנפים. אתם יודעים שזה מסכן את מפקדי צה"ל וקברניטי המדינה ואת אופייה, אתם יודעים שזה מנוגד לוות הדעת של כל היועצים המשפטיים. החוק הזה הוא יום שחור לכנסת." ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) מחה בתום ההצבעה: "הממשלה העבירה היום חוק של סיפוח ובדרך רמסה את זכויות התושבים הערבים בעלי האדמות, את הוראות החוק הישראלי וחוות דעת המשפטנים, את עקרונות המשפט הבינלאומי ואת תקנון הכנסת. ושוב, בחיפזון שלהם הם דילגו על כך שמתווה היועמ"ש קרס בפועל כאשר גם על החלקות אליהן הוא הציע לפנות את עמונה הוגשו היום תביעות בעלות". לפי נתוני "שלום עכשיו", החוק החדש – שמאפשר לשלם לבעלי קרקעות פלסטינים פיצוי על מנת למנוע את פינוי המאחזים – יוביל להכשרת כ-4,000 יחידות דיור. "8,000 דונם אדמה פלסטינית יופקעו ו-55 מאחזים בלתי חוקיים יקבלו מעמד ב-104 מקומות ממזרח לתוואי גדר ההפרדה", הדגישו בתנועה.

ארגון "יש דין" הגיב לאישור חוק ההסדרה בקריאה טרומית, אותו כינה "חוק גזל" שנועד לנשל פלסטינים ברחבי הגדה המערבית מאדמותיהם. "החוק אינו מאפשר לפלסטינים אפילו להתנגד לגניבת אדמותיהם. בנוסף, המשמעות של קידום החוק היא שהכנסת רואה בעצמה כריבון בשטחי הגדה, ובכך הקואליציה הבהירה כי פניה של ישראל להעמקת השליטה הישראלית בשטחים ואולי אף לסיפוח הגדה המערבית", נכתב בהודעת הארגון. "מדובר בחוק בלתי ראוי המנוגד לחוק הישראלי ולמשפט הבינלאומי וראוי שיקבר קבורת חמור".