החוק לאיסור פרסום מוצרי עישון בעיתונות המודפסת עבר בקריאה טרומית

הצעות החוק המשלימה את החוק למניעת פרסום ושיווק מוצרי עישון ואוסרות על פרסום המוצרים גם בעיתונות המודפסת – עברו אתמול (רביעי) בקריאה טרומית בכנסת ברוב גורף של 54 תומכים מול שני מתנגדים – חברי הכנסת יריב לוין ודודי אמסלם מהליכוד. מאחורי הצעות החוק עומדים חברי הכנסת עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת)  ומוסי רז (מרצ). הקואליציה החליטה לתמוך בהן לפני שבועיים, בתמיכת משרד הבריאות.

הצעות החוק מבטלות החרגת העיתונות המודפסת מהחוק האוסר פרסום מוצרי עישון בכל מדיה אחרת. בכך תשתווה ישראל לכלל המדינות שאוסרות באופן גורף וללא החרגות על פרסום מוצרי עישון, ותתאים את עצמה לאמנת האו"ם למלחמה בעישון, שישראל חתומה עליה, המחייבת איסור פרסום גורף.

החרגת העיתונות המודפסת היתה יוזמה של שר הבריאות לשעבר, יעקב ליצמן (יהדות התורה), בעל הזיקה לעיתון "המודיע" שהתנה את תמיכתו בחוק בהחרגת העיתונות המודפסת. מאוחר יותר קבע היועץ המשפטי לממשלה כי אל לליצמן לעסוק בנושאים שיש להם השפעה על הכנסות העיתון. ההחרגה גם נתמכה על ידי העיתונים המודפסים האחרים, ובהם "הארץ" ו"ידיעות אחרונות". יצוין שהבעלים של "הארץ", עמוס שוקן, אף השתתף בדיוני הוועדה כדי לקדם את החרגת העיתונים.

מתוך כך, השבוע החליטה ממשלת ניו זילנד תהפוך עישון לבלתי חוקי עבור בני 14 ומטה, ולהרחיב את ההגבלות מדי שנה כך שבני הדור הצעיר במדינה לעולם לא יוכלו לקנות סיגריות ומוצרי טבק באופן חוקי. במשרד הבריאות במדינה מתכוונים להרחיב את ההגבלות באופן הדרגתי ולהרחיב את טווח הגילים, כך שיחולו על בני הדור הצעיר גם בבגרותם. ממשרד הבריאות של ניו זילנד נמסר כי ההוראות החדשות עוצבו כך שהגיל המינימלי המותר בחוק לעישון סיגריות יעלה מדי שנה, עד שהעישון יהפוך לבלתי חוקי עבור כולם.

 

סרטון – ח"כ עופר כסיף מסביר את חשיבות החוק:

https://www.facebook.com/ofercass/videos/2988426814820089

 

נוסח החוק הקיים:

https://www.health.gov.il/Subjects/KHealth/smoking/marketing-restriction/Pages/default.aspx