רוסיה מפתחת תוכנה מיוחדת לחיזוי מחאות חברתיות והפגנות פוליטית

לקראת דצמבר 2022 יסיים המשרד לביטחון פנים של הפדרציה הרוסית את פיתוח התוכנה לחיזוי ונטרול מחאות – כך מסר לסוכנות הידיעות "ריא" אנדריי מישורניי, ראש מערכת הפיתוח של הפרויקט, ששמו "עיר בטוחה".

שוטרים עוצרים מפגינה קומוניסטית במוסקבה, מאי 2021 (צילום: המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית)

 

לדברי מישורניי, מטרתה של התוכנה היא לחזות התפתחות של מחאות המוניות ולנבא את דינמיקת ההתפתחות שלהן לאורך זמן. לדבריו, התוכנה תתבסס על "למידת מכונה" וניתוח אלגוריתמי. עוד הוא תיאר כי התוכנה תנתח את העיתונות והמדיה הרשמית ותנטר קריאות מחאה ברשתות החברתיות על מנת לחזות מראש מחאות, ותשתמש במצלמות "חכמות" (כנראה עם מערכת זיהוי פנים) ובכלים נוספים לניטור המחאה לאחר שהחלה. התוכנה תנתח את דפוסי הפעילות של המחאה, את הדמויות הבולטות בה ואת התנהגות ההמון, ועל סמך ניתוח זה תספק לכוחות הבטחון המלצות אסטרטגיות לנטרול המחאה. "הטכנולוגיה תשמש יותר את רשויות השלטון המקומי והאזורי. אבל בגלל שהטכנולוגיה שייכת למשרד לביטחון פנים, השימוש יהיה גם ברמה הפדראלית", הוסיף מישורניי.

פיתוח התוכנה נגד מחאות היא צעד נוסף של ממשל פוטין להידוק אחיזתו בשלטון, לאור הירידה בפופולריות שלו בסקרי דעת קהל ולאור הקשיים שניצבו בפני מפלגתו בבחירות האחרונות. יצוין כי בחודש האחרון הצהיר הנשיא פוטין שזו אינה הקדנציה האחרונה שלו, וכי בכוונתו להתמודד לכהונה נוספת ב-2024.

עידן סלוצקר