הזכות לחינוך ולהשכלה גבוהה בחינם: למאבק משותף של סטודנטים וסגל זוטר ובכיר

הסטודנטים יפגינו ביום חמישי הקרוב בשעה 18:00 ברחבי הארץ בדרישה לחינוך חינם באוניברסיטאות ובמכללות. הסגל הזוטר שובת ב-11 מכללות ציבוריות מתחילת שנת הלימודים ופתח בעיצומים בארבע אוניברסיטאות. גם הסגל הבכיר הכריז סכסוך עבודה שטרם הגיע לסיומו. הפגנות נערכו ביוזמת התאחדות הסטודנטים מול משרד המועצה להשכלה גבוהה בירושלים ובמכללות תלחי, אוהלו, אורנים וכנרת בצפון. הפגנה נערכה גם בפתח אוניברסיטת תלאביב בסולידריות עם הסגל הזוטר.

בשבועות האחרונים מורגשות השלכות המדיניות הניאוליברלית של ממשלת הימין בכל הקמפוסים, ואין להתפלא שכל הקהילה האקדמית מתעוררת. לכן עכשיו הגיעה העת לאחד מאבקים ולהציגם על בסיס משותף ומוסכם.

בחד"ש סטודנטים סבורים כי "משבר הקורונה פגע במיוחד בצעירות ובסטודנטים – 51% מהסטודנטים איבדו את עבודתם, ומספר הסטודנטים שנשרו מהלימודים זינק בעשרות אחוזים. בעוד שהטייקונים והחברות הגדולות במשק קיבלו סיוע בעשרות מיליארדי שקלים, הממשלה והנהלות המוסדות הפקירו את ציבור הסטודנטים והסטודנטיות ומסרבות לקחת אחריות".

ועוד: "נצא להפגין במקביל בכל האוניברסיטאות, ונראה שהסטודנטים והסטודנטיות לא יקבלו יותר את ההפקרות של ממשלת הימין ושל ההנהלות. אנו דורשים: ביטול שכר לימוד בכל מוסדות הלימוד האקדמיים, סבסוד שכר הדירה במעונות, הרחבתם ושיקומם; והגדלת תקציב ההשכלה הגבוהה". "משבר הקורונה חשף את החשיבות החברתית של השכלה גבוהה – צריך יותר אחיות, עובדות סוציאליות, מורות וחוקרות. עם כספי הענק שהוזרמו לשוק ההון ועם הכספים שנשפכים על הכיבוש ומפעל ההתנחלויות – ניתן לממן חינוך חינם מלידה ועד האוניברסיטה", הדגישו.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב

ההפגנות ביום חמישי בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/3176354762491281

חד"ש סטודנטים בפייסבוק:

https://www.facebook.com/JabhaStudents

"חינוך חינם לכולם" בפייסבוק:

https://www.facebook.com/groups/651564998857055

על הסולידריות עם הסגל הזוטר, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 5):

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2020/10/G42_2020.pdf

על המאבקים במוסדות להשכלה גבוהה, בגיליון 41 של "זו הדרך" (עמ' 7):

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2020/10/G41_2020.pdf

עוד על מאבק הסגל הזוטר, בגיליון 40 של "זו הדרך" (עמ' 10):

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2020/10/G40_2020.pdf