הוקפאה תוכנית נועימה לגירוש אלף משפחות בדואיות-פלסטיניות

בית המשפט העליון שמע בשבוע שעבר את תגובת הממשלה, לגבי תכנית המינהל האזרחי להעברת משפחות פלסטיניותבדואיות משבט הג'הלין לאזור העירוני נועימה ("תכנית נועימה") שמצפון ליריחו. לדברי הרב יחיאל גריינימן מרבנים לזכויות אדם "התכנית נעשתה ללא כל התייעצות עם הבדואים הפלסטינים. הם מתנגדים לה מחשש שיישומה תהרוס את פרנסתם המסורתית ותביא למעשי איבה בין השבטים שהוכרחו לחיות באופן מלאכותי על אותה קרקע. חשוב לציין המנהל האזרחי, הוא בעצם שם אחר למשטר הצבאי של ישראל בגדה ואין שום סיבה מהותית לבקשת ההעברה הזאת בתוך שטחי הרשות הפלסטינית".

2017-06-18_192720

הרב יחיאל גריינימן יחד עם יליד שבט הג'האלין (צילום: רבנים לזכויות אדם)

בדיון סירב בג"ץ לדון בערעור של עו"ד שלמה לקר, מטעם 26 הקהילות של הג'האלין. נשיאת בית המשפט, השופטת נאור, קבעה כי מאחר והתכנית נמצאת בשלב מתקדם – היא למעשה לא מתקדמת כלל – הערעור צריך להישמע בשלב האחרון, כאשר "לא יהיה תיאורטי בלבד". לקר הסכים לדחות את הערעור ולא להתמודד עם דחייתו הרשמית. הנקודה העיקרית שהעלה היא שלא התייעצו עם כלל עם הבדואים לגבי התכנית. הוא הציג ראיות, כולל הצהרות מפי גורמי צבא הסותרות את טענות המינהל האזרחי כי "התייעצו עם הבדואים". "עם זאת למרבה האכזבה שלנו, בית המשפט הגיב לחששות אלה ובחר לדחות את הדיון עד לערעור הבא", מסר הרב גריינימן.

עם זאת, עותרים זכו בהוצאות בית המשפט, מה שמעיד על אי שביעות רצון של בג"ץ מעמדת הממשלה. בעקבות הדיון, אמר עו"ד לקר, "כי תכנית נועימה, של המינהל האזרחי להעברת אלף משפחות בדואיותפלסטיניות הוקפאה לעת עתה. יחד עם זאת אין שום החלטה רשמית בנושא.