הולכים אחורה: הפרלמנט הרוסי אישר חוק המפחית ענישה בגין אלימות במשפחה

חברי הבית התחתון של הפרלמנט ברוסיה אישרו ביום רביעי חוק שמפחית בענישה נגד אלימות במשפחה, בתנאי שזו הפעם הראשונה של התוקף ושמעשה האלימות לא פגע בקורבן באופן חמור. חברי הפרלמנט הרוסי, הדומא, העבירו את התיקון השנוי במחלוקת לחוק הפלילי בקריאה שנייה, והוא יהפוך לחוק עם אישור הנשיא ולדימיר פוטין. על כך מוסר היום העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה".

2017-01-27_161108

על פי החוק החדש, הרשעה ראשונה בגין אלימות במשפחה תיחשב כעבירה מנהלית שהעונש המרבי עליה יהיה סכום המקביל ל–500 דולר, או 15 ימי מאסר. רק פגיעות חמורות כמו זעזוע מוח ושברים בעצמות יוכלו להוביל להגשת כתב אישום פלילי. תומכי החוק ברוסיה טוענים שהוא יגונן על זכותם של הורים לחנך את ילדיהם ויצמצם את מעורבות המדינה בחיי המשפחה. "בתרבות הרוסית המסורתית, יחסי אבות ובנים בנויים על סמכות ההורים להפעיל כוח, על אהבה הדדית כבסיס לגידול ילדים", מסרה חברת הדומא הימנית והדתית קיצונית ילנה מיזולינה, מיוזמי החוק החדש. מיזולינה היא מחברת החוק האוסר להפיץ "תעמולה הומוסקסואלית".

המתנגדים אומרים שהחוק משיב את רוסיה לימי הביניים ומאפשר לנהוג באלימות במשפחה. "ברור שהמחוקקים רואים באלימות נורמה בחיי המשפחה", אומרת סבטלנה אייבזובה, מומחית ללימודי מגדר. לדבריה, ברוסיה אלימות במשפחה היא תופעה שכיחה וקטלנית. ב–2015 הציגה אייבזובה לפוטין נתונים שסופקו ממשרד הפנים של רוסיה, לפיהם "40% מכלל הפשעים האלימים החמורים ברוסיה, נעשים במשפחה". היא מציינת שב–2013 יותר מ–9,000 נשים נהרגו בתקיפות פליליות ויותר מ–11 אלף נפצעו אנושות. ב–2014 יותר מ–25% מכלל מקרי הרצח בוצעו בתוך המשפחה. לשם השוואה, בארה"ב נרצחו בין השנים 2001 ל–2012, 11,766 נשים בידי בעל או חבר, ממוצע של כאלף מקרים בשנה במדינה שאוכלוסייתה גדולה פי שניים מזו של רוסיה אייבזובה קראה לפוטין לתמוך בחוק מיוחד למניעת אלימות במשפחה שהתקבל כבר ב–143 מדינות בעולם. פוטין הודה לה, אבל החוק לא קודם, ואייבזובה אומרת שאינה אופטימית לגבי סיכויו לעבור.

החוק החדש קודם בידי חברי פרלמנט שמרנים ברוסיה והכנסייה האורתודוקסית הרוסית. הם זעמו על חוק שעבר בקיץ שעבר, בעקבות המלצת בית המשפט העליון, שהגדיר אלימות במשפחה כעבירה פלילית. לפי הכנסייה האורתודוקסית הרוסית, שהשפעתה על קביעת מדיניות ברוסיה גברה בשנים האחרונות, "ענישה גופנית" היא מסורת במדינה, ועל כן יש לשמר אותה "כזכות מהותית שנתנה להורים מאלוהים", כך נכתב בהודעה שנמסרה לפני מספר חודשים. עוד נכתב כי "אין שום ספק שיש לגונן על ילדים מפני מעשה פלילי אמיתי, אך אי אפשר להשוות תקיפות פליליות לשימוש סביר בענישה פיזית בידי הורים אוהבים". דובר הדומא, ויאצ'סלב ולודין, אמר שהחוק החדש מצביע על נחישותה של המדינה לאפשר "למשפחות חזקות לפרוח". יצוין שרבע מיליון בני אדם חתמו עצומה מקוונת נגד החוק הפוגע קשות בהישגים שהושגו במעמד האישה עם מהפכת אוקטובר לפני כמאה שנה.

העצומה המקוונת נגד החוק:

https://www.change.org/p/state-duma-adopt-the-domestic-violence-law-in-russia