הוועדה למעמד האשה של הכנסת תעסוק בהטרדות מיניות בהשכלה הגבוהה

לפחות 15 מרצים באוניברסיטאות נחשדו בהטרדות מיניות או שסטודנטיות התלוננו על יחס בלתי הולם כלפיהן מצדם בשנה שעברה — כך עולה מדו"ח שהוגש לוועדה למעמד האשה ולשוויון מגדרי של הכנסת. על פי חוק מחויבים המוסדות להשכלה גבוהה בארץ להגיש לוועדה את הדו"חות הללו, ובהם פירוט התלונות בכל מוסד ודרכי הטיפול בהן, ואולם רק מרבית המוסדות הגישו אותם. בשבוע הבא תדון בדו"חות הללו הוועדה למעמד האשה בכנסת בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת). הצצה בדו"חות, המתייחסים לשנה שעברה (תשע"ו) מגלה כי תיאורים קצרים של האירועים והטיפול בהם, עד כי לא תמיד ניתן להבין את חומרת האירועים ואת איכות הטיפול בהם.

2017-01-02_200056

בחלק מהמקרים נראה כי המוסדות יוצאים ידי חובה במילוי הדו"ח ונוקטים בלשון דלה במיוחד לתיאור מקרים. בשום מקרה, גם כאלה שבהם חבר סגל או עובד מינהלי נמצאו אשמים והורחקו מהמוסד, לא מפורסמים שמותיהם. בחלק מהמקרים ניכר כי הטיפול לוקה בחסר ביחס לחומרת התלונה וכי יש נטייה לסגירת התלונות בתוך המוסדות.

גם ח"כ תומאסלימאן הצביעה על בעיות בדיווחים. "מרצה שעזב את עבודתו במוסד מסוים אחרי טיפול המוסד בתלונה על הטרדה מינית נגדו", אמרה ל"הארץ", "כיום נעדרת האפשרות להודיע לכל מוסד אחר שמתכוון להעסיק אותו בעתיד על תוצאות ועדת המשמעת של המוסד האקדמי שעזב". באוניברסיטת תל אביב הגיעו 21 פניות לממונה על הטרדות מיניות במוסד, כאשר בחמישה מקרים היו התלונות נגד חברי סגל ומרצים, באוניברסיטת בר אילן התקבלו גם כן 21 פניות, בחיפה 17, ובמכון ויצמן שש. מבין המוסדות שהעבירו דיווח, היו כאלה ששלחו נתונים חלקיים בלבד. כך, הטכניון העביר רק את הנתונים המתייחסים לבית הספר הארצי להנדסאים, שם לומדים 1,900 סטודנטים בלבד.

יצוין שהיום (שני) דנה הוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת בכוונה להכניס אנשי דת להרכב הוועדות להפסקת היריון, ועל הצורך בשינוי מנגנון האישורים להפסקת היריון. נושא הזכות להפסקת היריון וזכות האישה על גופה הוא מאבק מתמשך של תנועות הנשים והתנועה לשוויון מגדרי.  דיון נוסף שנערך היום בוועדה עסק תופעת האלימות כלפי עובדות ועובדים סוציאליים, מציאת פתרונות לנושא והגברת הביטחון האישי .דיווח על ישיבות הוועדה בנושאים אלה יתפרסם מחר (שלישי) באתר מק"י.