ההסתדרות לחצי חינם: שלמו לעובדים את מלוא הזכויות; הישג לוועד ב-NCR

ההסתדרות פנתה היום (שני) להנהלת הרשת חצי חינם והודיעה כי בעקבות תלונות שהתקבלו מעובדי הרשת וביצוע בדיקות עובדתיות, נמצא כי הרשת הפרה באופן שיטתי את זכויות העובדים כאשר מנעה מהם רכיבי שכר שונים המגיעים להם מכוח צו ההרחבה בענף רשתות שיווק המזון. יצוין כי על אף העובדה כי עובדי רשת חצי-חינם עדיין אינם מאוגדים, ההסתדרות רשאית לפעול לאכיפת זכויותיהם מאחר והיא חתומה על הסכם קיבוצי ענפי. תחולתו של ההסכם זה הורחבה, כאמור, על כל המעסיקים בענף רשתות שיווק המזון באמצעות צו הרחבה שהוצא בפברואר 2010.

2016-08-15_203157

במהלך השנה האחרונה, ההסתדרות פנתה בדרישה דומה לחברת שיווק המזון רוסמן שהפרה את זכויות עובדיה. משזו סירבה להיענות לבקשת ההסתדרות, בטענה כי אין להסתדרות מעמד של ארגון יציג בקרב עובדיה, ההסתדרות הגישה בקשת צד לבית הדין לעבודה וזה קיבל את עמדתה ודחה את בקשתה של רשת רוסמן לסילוק התביעה. לאחר שרוסמן ערערה, בית הדין הארצי לעבודה בחר לחזק ולהרחיב את ההחלטה של בית הדין האזורי, אף מבלי לבקש את תשובת ההסתדרות. כך נקבע כי להסתדרות יש את הסמכות המלאה לפעול למען חיוב המעסיק בתשלומים לעובדיו – גם במקרה שההסתדרות אינה יציגה במקום עבודה זה.

בפנייה הנוכחית להנהלת רשת חצי חינם ההסתדרות קוראת לשיתוף פעולה עם הליך מוסדר של אכיפה לתשלום מלוא הזכויות לעובדים, לרבות באופן רטרואקטיבי מפברואר שנת 2010, מועד פרסום צו ההרחבה. לשם הסבר על מנגנון האכיפה המוצע, ההסתדרות אף הציעה לקיים פגישה בין מנכ"ל הרשת זכי שלום לבין נציגיה. במכתב הודגש כי ככל שהרשת לא תשתף פעולה עם ההסתדרות בנוגע ליישום צו ההרחבה, ההסתדרות תפעל בכל הערוצים שעומדים לרשותה על מנת להבטיח את זכויות העובדים, לרבות פנייה לבית הדין.

יצוין שיוזמה של ועד העובדים של החברה הרב-לאומית שבבעלות אמריקאית NCR (ריטליקס לשעבר) אפשרה לעובדי החברה להוריד באופן דרמטי את דמי הניהול שהם משלמים לקרנות הפנסיה, ולחסוך עשרות ואף מאות אלפי שקלים (לכל עובד). הפנסיה של עובדי NCR נוהלה בעבר במרוכז בידי סוכנות הביטוח ריידלר שהשיגה להם דמי ניהול של כ-3% פרמיה וכ-0.25% בצבירה. ב-1 לינואר השנה נכנסה לתוקף תקנות אחריות המעסיק על סליקת הפנסיה, המחייבות מעסיקים לאפשר לכל עובד לבחור סוכן ביטוח לעצמו (ולא רק לבחור קרן פנסיה כפי שהיה רשאי עד כה). בעקבות זאת, הגיע ועד עובדי NCR להסכם עם סוכן הביטוח גל ורד, שהשיג לעובדי החברה "דיל קבוצתי" עם חברת הביטוח הראל, שבמסגרתו הם אמורים לשלם דמי ניהול של 1% בלבד פרמיה וכ-0.16% בלבד בצבירה. ה"דיל הקבוצתי" בין הסוכן לחברה עבור עובדי NCR הוא חלק מ"דיל" רחב יותר שהוצע לוועדי עובדים של חברות הייטק ותקשורת נוספות.

 

הנהלת החברה הערימה קשיים על העובדים שביקשו להחליף את סוכן הביטוח הפנסיוני שלהם, ובמשך כחצי שנה לא התאפשרה העברת הפנסיות. כדי להפסיק את הסחבת, פנה יו"ר ועד NCR, ליאור טהור, לממונה על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר, דורית סלינגר, וביקש את התערבותה בטענה להפרה לכאורה של תקנות הפנסיה. בעקבות פנייתו של טהור לסלינגר הופסקו העיכובים וכיום מרבית עובדי NCR נמצאים בשלבי מעבר ל"דיל" שיפחית את דמי הניהול שלהם בכמחצית.

 

"האפשרות לחסוך ולזכות לתנאי פרישה הגונים היא אחת מזכויות היסוד של כל עובד. העסקה שבמסגרתה עובדי NCR יחסכו יותר מ-50% מדמי הניהול היא הישג לוועד העובדים", אומר יו"ר ועד עובדי NCR, ליאור טהור, "עובדי ההיי-טק, שבעבר רובם המכריע היו צעירים מאוד והיה נדמה שלעולם לא יזדקנו, מתבגרים ומגלים שלעובדים יש צרכים רבים נוסף לגובה השכר. הדאגה לעתיד הפנסיוני של חברינו היא חלק מלב העשייה של ועד העובדים, הנמצא בימים אלו בעימות לא פשוט מול ההנהלה בניסיון להגיע להסכם קיבוצי שימנע העברת משרות להודו". בימים אלו בודק ועד העובדים בחברה הצעות לשיפור ביטוח הבריאות הקולקטיבי של העובדים, שבשנים האחרונות לא עודכן כלל. בנוסף בודק הוועד אפשרות להציע לעובדים ביטוח שיניים.

 

עובדי NCR התאגדו בשנה שעברה במסגרת ההסתדרות. העובדים נמצאים במאבק על הסכם קיבוצי שיכלול עדכון משכורות, שיפור בתנאי הרווחה, ומנגנון שימנע פיטורים שרירותיים ויבטיח מעורבות של העובדים בשינויים מבניים ובצמצומי כוח אדם, יגביל פיטורי עובדים ותיקים ומבוגרים ויגדיל את פיצויי הפיטורים לכלל העובדים ולעובדים ותיקים בפרט. הנהלת החברה הכירה בוועד עם הגעתו ליציגות באוקטובר שעבר, אך מאז היא מתנכלת לחברי הוועד, מעכבת את המשא ומתן על הסכם קיבוצי, פיטרה עובדים באופן חד-צדדי וללא התייעצות עם הוועד והתנכלה לעובדים המשתתפים בפעילות הארגונית. בין השאר, ניכתה ההנהלה כסף משכר העובדים שהשתתפו באספות הסברה שערך הוועד, לכאורה בניגוד לחוק. בדצמבר שעבר הוכרז בחברה סכסוך עבודה.