האו"ם: עזה בעלטה; ישראל החרימה לוחות סולאריים באזור בית לחם

למרות תנודות במקורות אספקת החשמל לרצועת עזה במשך השבועיים האחרונים, הפסקות החשמל המשיכו במהלכן בהיקף של 20-18 שעות ביממה, תוך שיבוש תנאי החיים ופגיעה באספקתם של שירותים חיוניים. כך נמסר בדו"ח ההומניטרי שפורסם בסוף השבוע על ידי משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים. מ־21 ביוני ואילך יובא לעזה דלק ממצרים דרך מעבר רפיח, והדבר אפשר לתחנת הכוח המקומית לחדש את פעילותה באופן חלקי לאחר ששבתה מכל פעולה בחודשיים שקדמו לכך.

עם זאת, חידוש פעולתה של תחנת הכוח לא הגדילה את אספקת החשמל הכוללת אלא רק פיצתה על הפחתה של 35%-30% באספקת החשמל מישראל, שהתחילה אחרי 19 ביוני לבקשת הרשות הפלסטינית בגדה המערבית. בנוסף, בשל תקלות טכניות, בין 30 ביוני ל־2 ביולי לא סופק לרצועה חשמל ממצרים באמצעות קווי מתח (20%-15% מאספקת החשמל הכוללת לעזה).

2017-07-08_170611

ב־3 ביולי קראו סוכנויות הומניטריות בשטח הפלסטיני הכבוש לקהילה הבינלאומית לספק מימון הומניטרי חדש בהיקף של 25 מיליון דולר כדי לייצב את המצב ההומניטרי המידרדר ברצועת עזה. במסמך שהוצג לדיפלומטים זיהו הסוכנויות פעולות הומניטריות מצילות חיים הנדרשות בעדיפות גבוהה במגזרי הבריאות, המים, התברואה וההיגיינה והביטחון התזונתי. עם פרסום המסמך אמר רוברט פייפר, המתאם ההומניטרי בשטח הפלסטיני הכבוש, כי "יכולת ההתמודדות של המשפחות בעזה עם מהלומות כאלה מידלדלת, וברקע ישנה הפגיעה המצטברת של עשר שנות בידוד, פילוג וחוסר ביטחון".

יצוין שהרשויות הישראליות פירקו והחרימו מערך של לוחות סולאריים, והרסו (או הכריחו את הבעלים להרוס) ארבעה מבנים נוספים בטענה שלא היו עבורם רישיונות בנייה ישראליים. המערך הסולארי כלל 96 לוחות וניתן כסיוע על ידי ארגון הומניטרי בינלאומי לקהילה ג׳ובת א־דיב שבאזור סי (נפת בית לחם), כדי לספק חשמל לכל 27 המשפחות שגרות במקום. שלושה מבנים נוספים נהרסו בשכונות ג׳בל אל־מוכבר ואל־עיסוויה שבירושלים המזרחית, ומבנה אחד נהרס בקהילה א־זעיים שבשטח סי (נפת ירושלים). בסך הכול נעקרו מבתיהם שלושה פלסטינים, ו־177 נוספים נפגעו בדרכים אחרות.