האגודה לזכויות האזרח עתרה לבית המשפט העליון כדי לבטל את חוק אל-ג'זירה

האגודה לזכויות האזרח עתרה ביום חמישי האחרון לבית המשפט העליון כדי לבטל את "חוק אל-ג'זירה" – הוראת השעה שאישרה הכנסת בשבוע שעבר, ואשר מאפשרת לשר התקשורת שלמה קרעי הימיני קיצוני לסגור אמצעי תקשורת זרים "משיקולי ביטחון". ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לאשר את החוק ולהפעילו נגד ערוץ אל-ג'זירה שבבעלות ממשלת קטר.

בעתירה נטען כי החוק פוגע בחופש הביטוי, בזכות למידע ובחופש העיתונות, וחוסם את האפשרות של האזרחים והתושבים לקבל מידע מגוון, שלא עולה בקנה אחד עם הנרטיב הרשמי הישראלי או שלא משודר בערוצי התקשורת בישראל. עוד נטען כי החוק רומס את עקרונות שלטון החוק ועצמאות הרשות השופטת, שכן הוא כולל "פסקת התגברות" המונעת מבית משפט מראש את האפשרות לבטל החלטה לא חוקית.

לדברי האגודה, העובדה שהחוק נחקק שישה חודשים לאחר פרוץ המלחמה, מלמדת שקיים קושי של ממש בטענה שהערוץ מסכן את ביטחון המדינה. "נראה שהסיבה היחידה שהוראת השעה עברה כעת היא הפעלת לחץ על השלטון בקטר, אשר בבעלותו ערוץ אל-ג'זירה, כלומר – סיבה מדינית ולא ביטחונית. גרוע מכך – ייתכן שההצעה עוברת משיקולים אלקטורליים, פופוליסטיים, וקרבות קרדיט על 'סגירת אל-ג'זירה' בשל אופי שידוריה העוין את מדיניות הממשלה, תוך שימוש ציני בטיעון ביטחוני".

עוד אומרת האגודה, כי הוראה המגבילה ערוץ זר, תיכנס לתוקף מיד, ללא שימוע, והביקורת השיפוטית עליה תהיה רק בדיעבד. "שינוי לשון החיקוק נעשה במכוון ומטרתו לשלול את יכולתו של בית המשפט לבטל החלטה בלתי חוקתית של השר. כלומר – החוק קושר את ידי בית המשפט מלתת סעד של ביטול להחלטה מינהלית מכוח החוק, גם אם בית המשפט מוצא שדינה להתבטל"

עוד נטען: "המחוקק צייד גורם פוליטי בסמכות לסגור כלי תקשורת, בניגוד לעמדה העקבית כי מדובר בצעד שאינו מידתי, וחסם את בית המשפט מהאפשרות לבטל החלטה מעין זו. הוראת השעה איננה עומדת בתנאי של פסקת ההגבלה – רמיסת הפרדת הרשויות ושלטון החוק בוודאי שאינן בהלימה לערכיה של מדינת ישראל, והפגיעה בחופש הביטוי ובזכויות נוספות הינה בלתי מידתית בעליל… מדובר בהוראת שעה מסוכנת, אשר עושה שימוש ציני בתכלית הביטחונית כדי להכניס בדלת האחורית חיקוק שענייננו החלשת כלבי השמירה של הדמוקרטיה – הרשות השופטת ועיתונות חופשית". העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין הגר שחטר, גיל גן-מור ועביר ג'ובראן.

יצוין שב-16 באוקטובר האחרון פנתה האגודה ליועצת המשפטית לממשלה בבקשה שתנחה את הממשלה כי אין מקום לקדם תקנות שעת חירום המבקשות לתת לקרעי סמכויות לסגור כלי תקשורת. כבר אז, התקנות הוצגו ככאלה שמטרתן להפסיק את שידורי תחנת אל-ג'זירה מישראל, אך למעשה הן ביקשו לאפשר לשר לסגור כל אמצעי תקשורת בשל טעמים עמומים של פגיעה בביטחון, בשלום הציבור, ערעור הסדר הציבורי או בשל כך ששידוריו משמשים לתעמולת האויב. סגירה זו תהיה מידית, ללא צו שיפוטי, בלי שימוע ואף בלי אישור של גורם משפטי בכיר.

בפנייה טען עו"ד גן-מור כי בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות לגוף תקשורת שמשדר ידיעות אין כל יכולת לשלוט במניפולציות שיעשה האויב בשידורים לצורך תעמולה, וכי סגירה של כלי תקשורת כלשהו ממילא אינה יכולה למנוע שידור והפצה של תכנים. לכן נראה שהתכלית המוצהרת של מניעת פגיעה בביטחון או בסדר הציבורי או מניעת שימוש בתכני תקשורת לתעמולת האויב היא תכלית כוזבת, והתכלית האמיתית של התקנות המוצעות היא ענישה של גופי תקשורת מסוימים בשל תוכן שידוריהם.

לעיון בעתירה