האגודה הישראלית לתקשורת מתנגדת לכוונת ממשלת הימין לפגוע בשידור הציבורי

האגודה הישראלית לתקשורת מתנגדת לכוונת ממשלת הימין לסגור את תאגיד השידור הציבורי. בגילוי דעת שפרסמה נאמר שהאגודה "צופה בדאגה רבה בקולות הקוראים ומאיימים לסגור את תאגיד השידור הציבורי כאן או, למצער, להפוך אותו לגוף מסחרי".

לדברי האגודה "סגירה או השתלטות על גופי תקשורת בידי הדרג הפוליטי היא מהלך, העלול לפגוע במגוון הדעות הנשמעות בחברה ובאיכות המידע הזמין לציבור. שדה תקשורת ביקורתי, מגוון ורחב הוא ליבה הפועם של המדינה הדמוקרטית. קיום ערוצי תקשורת ציבוריים מבטיח שחלק מאותם קולות פועלים באופן המנותק משיקולי רייטינג מסחריים ומושתתים, בין היתר, על ערכי הליבה של השידור הציבורי כמקובל ברוב המדינות הדמוקרטיות בעולם: מגוון, פלורליזם, נגישות, עצמאות והימנעות מאפליה".

עוד נאמר על ידי האגודה שכוונות הממשלה "הנשמעות לאחרונה להגביל את השידור הציבורי ואף לבטל את חטיבת החדשות בערוצי התקשורת הציבוריים מהוות תמרור אזהרה באשר לפלורליזם בישראל. הקריאה לשנות את התבחינים לפרסום ממשלתי בכלי התקשורת מזכירה מהלכים של מדינות לא דמוקרטיות (כדוגמת טורקיה והונגריה), אשר השתלטו כך על השידור הציבורי ועל שוק התקשורת בכללותו. במדינות אלו אין כעת לציבור יכולת לשמוע דעות מגוונות, לא כל שכן ביקורת אמיתית על נבחרי הציבור".

"הניסיון מראה שללא שידור ציבורי ופרטי עצמאי המשוחרר מאיומים מצד הדרג המדיני, כלי התקשורת מתקשים להשמיע ביקורת ולתפקד כ'כלב השמירה' של הדמוקרטיה. במצב זה אמצעי התקשורת הופכים לכלי בידי השלטון לשימור כוחו, להגבלת מגוון הקולות הנשמעים בחברה ואף אפיק דרכו מדוכאות בחירות הוגנות. בעידן של צניחת האמון במערכות המדינה, המשפט והתקשורת, פגיעה בתאגיד שידור ציבורי משמעה פגיעה אנושה בתפקידה של התקשורת במדינה דמוקרטית", הדגישו.

האגודה היא הארגון המקצועי של חוקרי התקשורת בישראל. האגודה, הפועלת כעמותה, הוקמה בשנת 1995 והיא היחידה מסוגה בארץ ומאגדת כמאתיים חוקרים ומרצים לתקשורת במוסדות להשכלה גבוהה בישראל. היא נועדה לקדם את מחקר התקשורת והוראתה, לחזק את הבסיס המדעי של חקר התקשורת ותחומי ידע משיקים ולעודד שיח ציבורי ודמוקרטי בסוגיות אלו.

יצוין שאיגודי תעשיית הטלוויזיה קראו לחבריהם להצטרף לכנס חירום להגנה על השידור הציבורי שיתקיים ביום רביעי הקרוב באולם צוותא בתל-אביב. הכנס ייערך בשל איומי ממשלת הימין ושר התקשורת שלמה קרעי לסגור או להפריט את השידור הציבורי ואף להזרים מאות מיליוני שקלים לכיסיהם של בעלי ההון המחזיקים בערוצי הטלוויזיה הפרטיים.

מאחורי הכנס עומדים איגוד העורכים, הפורום הדוקומנטרי בישראל, איגוד הבמאיות והבמאים, אקט – איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה, תלי – חברת התמלוגים של יוצרי הקולנוע והטלוויזיה, איגוד השחקנים שח"ם, איגוד המפיקים, איגוד התסריטאים ואיגוד מקצועות האנימציה.

בקריאה לכנס החירום נאמר "התאגיד הציבורי נותן במה לכל שכבות הציבור, מספק תעסוקה לאלפי עובדים ומאפשר יצירה מגוונת ושמירה על התרבות וחופש הביטוי. כל זאת בצורה נקיה ומוגנת מהשפעה פוליטית ומסחרית של גורמים כלכליים." יצוין שהתאגיד מורכב מערוצי הטלוויזיה כאן 11, מכאן בערבית, כאן חינוכית, ערוצי הרדיו ומערך הדיגיטל, הוא פועל משנת 2016 ועד היום הפיק מאות שעות של סרטי תעודה וסדרות דרמה.

גם ארגון העיתונאים והעיתונאיות, הארגון היציג של עיתונאי תאגיד השידור הציבורי, הגיב בתחילת השבוע בחריפות לאמירה של השר התקשורת שלמה קרעי כי בכוונתו לקצץ במאות מיליונים את תקציב תאגיד השידור הציבורי כדי להביא לסגירתו.

"מדובר הכרזת מלחמה על השידור הציבורי. שידור ציבורי בחברה דמוקרטית מאפשר שידורים איכותיים בעלי ערך חברתי ותרבותי, שאינם תלויים בבעלי ממון ואינטרסנטים ובשיקולים מסחריים בלבד. אנו מתנגדים בצורה נחרצת לכל ניסיון לפגוע בשידור הציבורי בכלל ובתאגיד השידור הציבורי בפרט. בתוך שנים ספורות תאגיד השידור הפך להיות לתו תקן של שירות ציבורי מצטיין הכולל חדשנות טכנולוגית, תוכן איכותי, הפקות מקומיות, חטיבת חדשות עצמאית משפיעה, והכל על בסיס עבודה מקצועית חסרת פשרות של מאות עובדי התאגיד", נמסר.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/118397