דיון דחוף נערך בוועדה לקידום מעמד האישה על אפליית נשים העוטות חיג׳אב

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-הרשימה המשותפת) קיימה היום (רביעי) דיון דחוף בעקבות תחקיר ערוץ 10 על אפליית מחפשות עבודה העוטות חיג׳אב ברשתות הפארם. זאת, לבקשתו של ח"כ איימן עודה (חד"ש – הרשימה המשותפת).

2017-05-24_211410

שלט שהוצב על ידי מחלקת הביטחון באוניברסיטת חיפה (צילום: הכרמלית)

 

יו״ר הוועדה פתחה את הישיבה ואמרה: ״לאחר צפייה בתחקיר נעניתי לבקשה לקיים דיון דחוף כי גם אני מודאגת מהמצב. מודאגת, אך לא מופתעת, כיוון שנשים ערביות כבר התלוננו בפניי שהן סובלות מאפליה ואי קבלה לעבודה על רקע עטית חיג׳אב – לא רק ממעסיקים יהודים אלא גם ערביים. אומנם התחקיר עוסק במקרה ספציפי אבל התופעה רחבה הרבה יותר. בסקר תחושת ביטחון שערכה הוועדה לרגל יום האישה ב-2016 שתי קבוצות דיברו על אפליה בקבלה לעבודה על רקע חזותם – גברים חרדים ונשים ערביות. אין הצדקה לאפליה כנגד כל קבוצה בשל שייכות כלשהי״.

עו״ד שירי לב רן לביא מנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה הבהירה ש״נשים ערביות סובלות מאפליה כפולה – מגדר ולאום. נשים עוטות חיג׳אב סובלות אף מאפליה משולשת, על רקע דת. בעקבות הכתבה פנינו לרשתות הפארם להתייחסות, קיבלנו את תגובתה של ניו פארם אך טרם את תגובתה של סופר פארם. אנחנו יודעים שאפליה הקיימת ופועלות למגר אותה על ידי הסברה והעלאת מודעות, אך הבעיה העיקרית היא מה עושים אחרי שזה קרה. לכן ביקשנו משתי הרשתות דין וחשבון בנוגע לסנקציות שהם נקטו בסניפים המפלים״.

לדברי מנהלת התפעול וחברת הנהלת סופר פארם, דפנה מזרחי: ״ראינו בצער רב את התחקיר ואנחנו מוקיעים את התופעה שהיא לא חלק מהשיח בסופר פארם ומהמציאות בסניפים. מנכ״ל הרשת כתב עוד באותו הלילה מייל מתנצל ובעיקר מתנער מהתופעה הזו. סופר פארם גאה בגיוון התעסוקתי שלה והדרך שלנו היא קבלה לעבודה והתקדמות על סמך כישורים בלבד. בפועל קיימנו בירור מעמיק של ההנהלה הבכירה מול הזכיינים וניהלנו עימם שיחות אישיות. מנכ״ל החברה הבהיר כי איננו מוכנים לראות תופעה זו באף דרג״.

יו״ר הוועדה, ח״כ תומא-סלימאן, סיכמה את הדיון: ״לצערי הרב תופעת האפליה הולכת ומתרחבת בחברה הישראלית. כולנו, יהודים וערבים, עסקים פרטיים ומדינה, צריכים לעמוד כנגד הגל הזה, אחרת הוא ישטוף את כולנו. הגיע הזמן שנבדוק לעומק את נושא האפליה במקומות עבודה ונטפל בכך בצורה עניינית – זו עבירה על החוק ושיחה אישית אינה סנקציה. הוועדה מבקשת לקבל מסופר פארם פירוט בכתב מה נעשה בנידון ומהם הצעדים שננקטו כלפי הסניפים המפלים. כמו כן מבקשת הוועדה מנציבות השוויון לפקוח עיניים למצבים כאלו של אפליה, ולברר על ידיעה שנמסרת להם בנושא".