דיון בוועדת המדע של הכנסת: אתר ארכיון המדינה מושבת זה חודשים ואין אולם קריאה

על המצב החמור של ארכיון המדינה שנפגע מהתקפת סייבר ומזה חודשים הוא מושבת  דנו אתמול בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ איימן עודה (חד"ש) אמר בפתח הדיון "יש כאן פגיעה חמורה במחקר ובחוקרים, שאינם יכולים לגשת לתיקים ומסמכים של הארכיון הלאומי שלנו, וחמור מאוד שמשרד ראש הממשלה, שאחראי על הארכיון, לא מתקצב אותו, כדי שניתן יהיה להמשיך לתת להם שירות".

"קיימנו ישיבה בנושא הזה לפני כשנה, והחלטתי לכנס את הוועדה כעת כי אני מבין שהמצב מאז הדיון הקודם לא השתפר, אלא החמיר. בחודש נובמבר הייתה מתקפת סייבר על ארכיון המדינה ומאז האתר מושבת. כפי שהיה המצב גם בדיון הקודם, חדר העיון סגור. כלומר: אין גישה כלל לחומרים ארכיוניים שנמצאים בארכיון המדינה", הוסיף.

גנזת המדינה, רותי אברמוביץ', הסבירה כי הסיבה לכך שאתר ארכיון המדינה לא חזר לאוויר היא שהתקבלה החלטה, בשיתוף מערך הסייבר הלאומי ומערך הדיגיטל הלאומי, לא להעלות את האתר הישן, מחשש שהוא ייפרץ שוב, ו"התוכניות ליציאה למכרז הוקפאו בשל המלחמה".

לדבריה, כדי להתגבר על עומס הפניות, יש צורך בתוספת משמעותית, של מאות אחוזים, בהיקף כוח האדם, אולם משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר לא מאשרים את התקציב הנדרש. בתגובה אמר ח"כ עודה כי אם המידע נכון, הוא ישקול לפנות לבג"ץ, כדי שייאלץ את הממשלה לשחרר תקציבים, על מנת שניתן יהיה לתת שירות לחוקרים ולכל אזרחי המדינה עד שהאתר יוקם מחדש.

משתתפי הדיון מתחו ביקורת על התנהלות ארכיון המדינה סביב הפריצה. ההיסטוריון אדם רז ממכון עקבות לחקר הסכסוך הישראלי-פלסטיני אמר כי לא קיבל תשובות לשורה של שאילתות ששלח, ושאל מדוע אנשי ארכיון המדינה לא פותחים את אולם העיון שלהם לכלל האזרחים, כדי שיוכלו לעיין בחומרים הדרושים להם. עוד הדגיש רז כי "המצב חמור גם בארכיון צה"ל שהוא הארכיון הממשלתי הגדול ביותר – העובדה שהרוב המוחלט של החומר סגור בפני החוקרים גורמת לשיעור נגישות נמוך ביותר, מבין כ-17 מיליון תיקים רק  2.8% מהתיקים פתוחים לעיון הציבור".

ההיסטוריון ד"ר איתמר רדאי (האוניברסיטה הפתוחה) התלונן על היעדר אולם קריאה קבוע לחוקרים, "פעם היה אולם קריאה כמו שיש אולם קריאה בכל מדינה ולהוציא תיקים בעלי סיווג ביטחוני – כל התיקים היו פתוחים לעיון. הגנז הקודם אמר נעשה דיגטציה – זה טוב ויפה אבל לא סוגרים בגלל זה את הארכיון. הוא גם חשב לשרוף את ההעתקים הפיזיים. יש כאן פגיעה רצינית שנכסי תרבות לא נגישים. אנחנו גם התרענו ממתקפת סייבר. הרסו בארכיון המדינה חלקים מדברים שהיו מקוטלגים ומסודרים. זו בכייה לדורות. הדבר המינימלי הוא שתפתחו אולם קריאה מכובד כמו שיש בכל מדינה דמוקרטית ותשקמו את הארכיון והקטלוג".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/121380