דו"ח קשה: מהגרי עבודה הבונים את מתקני המונדיאל בקטאר קרבנות לניצול

מהגרי עבודה העובדים על הקמה ושיפוץ אצטדיונים בקטאר שיארחו את טורניר גביע העולם בכדורגל ב-2022, סבלו מהתעללויות ומפגיעה קשה בזכויותיהם – שנתיים לאחר שמארגני המונדיאל התחייבו בכתב לדאוג לרווחתם ולתנאי העבודה שלהם. כך עולה בדו"ח שפרסם ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל". לפי הדו"ח, עשרות עובדי בנייה מנפאל ומהודו חויבו לשלם דמי גיוס מסוכנים במדינות האם שלהם, וכשהגיעו לקטאר שוכנו במבנים עלובים. ואם בזה לא די, מעסיקיהם אסרו עליהם לעזוב את המדינה והחרימו את דרכוניהם.

2016-04-09_212911

הפגנה של איגודים העובדים בשוויץ נגד ניצולם של עובדי הבניין בקטאר (צילום: פדרציית האיגודים המקצועיים של שוויץ)

ארגון "אמנסטי" מסר שהוא ראיין 132 עובדים שמעורבים בבנייה מחדש של אצטדיון חליפה, מתחם ספורט עצום בגודלו בדוחא, שהוא חלק מתנופת הבנייה בעלות של 200 מיליארד דולר במדינת המפרץ העשירה שתארח את רבע גמר גביע המונדיאל. בדו"ח של "אמנסטי" יש תיעוד של התעללויות מצד קבלני משנה באצטדיון חליפה, שככל הנראה לא עברו בדיקה על ידי מארגני הטורניר. במקרה אחד, למשל, חברת כוח אדם איימה לעכב שכר ולהתלונן במשטרה על מהגרי עבודה כדי לכפות עליהם לעבוד, דבר שלטענת "אמנסטי" אינו אלא עבודה בכפייה. שבעה פועלים נפאלים שעבדו באצטדיון חליפה סיפרו ל"אמנסטי" שהם רצו לשוב לארץ מולדתם כדי לבדוק לשלום משפחותיהם לאחר רעידת האדמה העזה שפקדה את ארצם ב-2015. אולם, המעסיק שלהם לא הרשה להם לעזוב את קטאר. עובד אחר סיפר שהמנהל שלו צעק עליו ואיים לעכב את משכורתו לאחר שאמר שהוא רוצה לעזוב את האמירות.

בכמה מקרים, דיווח "אמנסטי", מעסיקים לא הצליחו לחדש את אשרות העבודה של העובדים שלהם והותירו אותם נתונים לקנסות ולמעצר. במקרים אחרים, עובדים זרים שהגיעו לקטאר חויבו לשלם "דמי גיוס" – דבר שאסור על פי החוק הקטארי – שנעים בין 500 דולר ל-4,300 דולר. אחרים גילו עם הגעתם לקטאר שישלמו להם שכר נמוך מזה שהובטח להם בארצם. עובדים שהתראיינו ל"אמנסטי" סיפרו שהם משתכרים משכורת בסיסית מתחת ל-200 דולר לחודש בתוספת קצבאות בסביבות 50 דולר עבור רכישת מזוןף קוראים לבטל את המונדיאל.

עובד זר אחד, שסיפר שניסה לשוב לארצו בגלל הלנת שכרו, טען שהבוס שלו איים עליו לעכב שוב את תשלום השכר שלו ואמר לו "תמשיך לעבוד או שלעולם לא תעזוב". לדבריו עובדים רבים מתמודדים עם אותו מצב. הוא הודה שהרשויות בקטאר נקטו צעדים לשיפור תנאי העבודה, אך אמר שהן צריכות לשים את הנושא בעדיפות גבוהה יותר, בשעה שההכנות לטורניר גביע העולם ילכו ויגברו. מוסטפה קאדרי, חוקר ב"אמנסטי" במפרץ הפרסי, אמר שקטאר שיפרה היבטים "מאוד נראים לעין" בתנאי עבודה כמו בטיחות ומגורי עובדים, אולם "התעללויות נסתרות", כולל איומים על עובדים ואי-תשלום שכר בהתאם לחוזים, קיימות כל הזמן. לדבריו, "בקטאר, המעסיק עדיין שולט בפרנסה של העובד באופן נרחב מאוד". יצוין שאיגודים מקצועיים מכל העולם מוחים דרך קבע נגד ניצולם המחפיר של עובדי הבניין בקטאר ואף קוראים לבטל את המונדיאל.

לעיון בדו"ח המלא (באנגלית):

https://www.amnesty.org/en/documents/mde22/3548/2016/en